عنوان پایاننامه
تاثیر استفاده از حالت های حسی چندگانه بر فراگیری واژگان متن به همراه توصیف
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43401;کتابخانه پردیس ارس شماره ثبت: 240;کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1357/2;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 7
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۸۶
- دانشجو
- ندا شعرباف شعار
- استاد راهنما
- عباسعلی رضایی
- چکیده
- در سالهای اخیر پشت فناوری امکانات یادگیری را افزایش داده است. این امر در مورد آموزش زبان خارجی چشمگیرتر است. استفاده از فناوری رسانهای فرصتهای جدیدی را برای یادگیری در حوزههای گوناگون فراهم آورده است. در همین رابطه مطالعه حاضر به بررسی نقش استفاده از رسانهها، تصاویر و فیلمها، در کمک به فراگیران برای یادگیری واژگان موجود در متن میپردازد. به این منظور 70 فراگیر زبان در سطح متوسط انتخاب شده و به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول تنها متون خواندن و درک مفهوم دریافت نمودند. متنهای که به گروه دوم ارائه شد با تصاویر مربوط به معانی واژگان خاصی از متن همراه بود. گروه سوم همان متون را دریافت کردند پس از مطالعه متن فیلمی را که با موضوع متن مرتبط بود و واژگان موجود در متن در آن تکرار شده بود دیدند. در انتهای دوره یک آزمون لغت از تمام فراگیران به عمل آمد. نتایج آزمون t نشان میدهد که عملکرد این سه گروه در آزمون لغت به طور معناداری با هم تفاوت دارد و گروهی که فیلم دریافت کردند عملکرد بهتری داشتهاند. این یافتهها نشان میدهد که همراه شدن رسانه و تصویر با متن به درک بهتر آن و فراگیری واژگان موجود در آن کمک بیشتری میکند.
- Abstract
- In recent years, improvements in technology have increased the possibilities of teaching and learning. This is specially the case in foreign language instruction. Use of technology and multimedia brings new opportunities for learning different areas of language. In this regard, this thesis tries to find out if the use of multimedia, images and movies, helps learners in learning vocabulary items included in a reading comprehension text. For this purpose, the researcher has selected 70 students in studying English in pre-intermediate level. The participants were divided into three groups which would receive different kinds of instruction. The first group, were exposed to reading comprehension texts. Certain vocabulary items were included as the target of teaching in these texts. The second group received the same texts, this time together with some pictures. The third group was exposed too the same material as well as movie clips. The clips were selected in a way to include the specific vocabulary item. At the end of the course all three groups were tested using a same test regarding their vocabulary learning. The results of ANOVA indicated significant differences among the performances of the above mentioned groups. This shows that using multimedia annotations plays a role in learning vocabulary items from a reading text. The results showed that movie clips were more effective than pictorial annotations.