عنوان پایاننامه
اثر بخشی تمرینات نوروفیدبک بر عملکرد ورزشی شطرنج بازان تیم ملی
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی و علوم ورزشی - فیزیولوژیورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 797;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48253
- تاریخ دفاع
- ۰۷ آذر ۱۳۸۹
- دانشجو
- منا سلمان ماهینی
- استاد راهنما
- محمدرضا کردی
- چکیده
- هدف این پژوهش ، مطالعه اثر تمرینات نوروفیدبک بر عملکرد شطرنج بازان تیم ملی بود . بدین منظور ، 24 نفر از اعضای دعوت شده به تیم ملی به طور داوطلب انتخاب شدند. تمام آزمودنی ها در رده سنی 15 تا 35 سال بودند و سابقه حداقل 5 سال حضور در مسابقات ملی و باشگاهی را دارا بودند. آزمودنی ها در 2 گروه آزمایش و کنترل به صورت داوطلبانه تقسیم شدند. از تمام آزمودنی ها پیش آزمون به عمل آمد. مقیاس عملکرد بر اساس آخرین درجه بین المللی شطرنج بازان که در سایت جهانی فیده ( فدراسیون جهانی شطرنج) منتشر می شود ارزیابی شد.از آزمون SCAT برای اندازه گیری اضطراب استفاده شد. مقیاس توجه نیز بر اساس آزمون رایانه ای SIGNAL ارزیابی شد. تعداد ضربان قلب استراحت آزمودنی ها نیز قبل از شروع تمرینات گرفته شد. گروه آزمایش علاوه بر تمرینات آماده سازی در تیم ملی و باشگاه ها ، تحت 12 جلسه آموزش نوروفیدبک ( 4 هفته و هفته ای 3 جلسه ) قرار گرفت در حالی که گروه کنترل در این مدت تنها تمرینات معمول تیم ملی یا باشگاه را ادامه دادند. در پایان دوره از تمام آزمودنی های 2 گروه مجددا آزمون اضطراب، توجه ، ضربان قلب و عملکرد گرفته شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد تغییرات اضطراب ، توجه و ضربان قلب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل معنادار شده است. اما عملکرد گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل معنادار نبود. با توجه به نتایج این تحقیق می توان تمرینات نوروفیدبک را برای بهبود عملکردهای روان شناختی ، خود کنترلی و خود تنظیمی توصیه کرد.
- Abstract
- The present research attempts to study the effects of neuro-feedback exercises on the performance of chess players in Iranian National Chess Team. For this purpose, 24 players among those invited to National Chess Team volunteered to participate in the study. All subjects aged from 15 to 35 and had a background of at least five years of participation in national or league competitions. Based on their choices, the subjects were classified into two groups, namely the test and the control group. The individuals took a pretest. Performance index was evaluated based on each chess player’s last international degree published in the website of FIDE (Fédération Internationale de Echecs). SCAT test was used to measure stress. In addition, attention scale was evaluated by making use of the computer-based test SIGNAL. The heartbeats for the subjects at the time of rest were measured prior to exercise sessions. In addition to the preparation procedure for national and league competitions, the individuals in test group were subjected to 12 sessions of neuro-feedback training (for 4 weeks; 3 sessions per week) while the control group members only took part in ordinary exercises in the national team or clubs. At the end of this period, all subjects were tested regarding their stress, attention, performance, and heartbeat. Multivariable covariance analysis suggests significant differences between the test group and the control group regarding stress, attention, and heartbeat. However, no significant difference was observed between the performances of the two groups. The findings show that neuro-feedback exercises can be recommended to improve psychological, self-control, and self-regulatory performance.