عنوان پایاننامه
ارائه چارچوبی برای شناسایی و تاحلیل خدمات کسب و کار در راستای توسعه سازمان خدمت گرا
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47236
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۹
- استاد راهنما
- جعفر محمودی
- دانشجو
- عطیه رضوان
- چکیده
- فرآیند شناسایی و تحلیل خدمات کسب و کار از جمله اصلیترین عناصر و از پیششرطهای موفقیت در گذار به سوی سازمان خدمتگرا محسوب میگردد؛ این در حالی است که اکثر تحقیقات انجام شده در این خصوص بر حوزه معماری خدمتگرا تاکید داشته و هدف آنها شناسایی و تحلیل خدمات نرمافزاری در راستای توسعه نرمافزار میباشد. در واقع روشهای فعلی بیشتر متکی بر ملاحظات فناوری اطلاعات بوده و دیدگاه وسیع و عمیقی از خدمات کسب و کار به دست نمیدهند. هدف اصلی این پایاننامه، ارائه چارچوبی برای شناسایی و تحلیل خدمات کسب و کار در راستای توسعه سازمان خدمتگرا است. به منظور نیل به این هدف، ابتدا با استفاده از الگوبرداری مفهومی از SOA و ترجمه اصول و مفاهیم این معماری از سطح نرمافزار به سطح کسب و کار، شناخت صحیحی از سازمان خدمتگرا حاصل نموده و پس از مرور ادبیات موضوع و شناخت مشکلات و فرصتها، یک طراحی آزمایشی از چارچوب پیشنهادی ارائه میگردد. سپس بهمنظور اطمینان از چارچوب ارائه شده، اعتبار آن از لحاظ نظری، بر مبنای آزمون فرض و نظرسنجی از خبرگان و از لحاظ کاربردی، از طریق پیادهسازی در وزارت بازرگانی و نظرسنجی از خبرگان این وزارتخانه در خصوص نتایج حاصله، مورد بررسی قرار میگیرد. از مهمترین دستآوردهای این تحقیق میتوان به این موارد اشاره نمود: معرفی اصول و مفاهیم سازمان خدمتگرا به عنوان یک پارادایم جدید طراحی سازمان و همچنین ارائه یک چارچوب معتبر و کاربردی برای شناسایی و تحلیل خدمات کسب و کار که نقطه قوت و برتری آن نسبت به سایر رویکردهای فعلی، تمرکز بر استراتژی سازمان و مدل کسب و کار مولفهای بهمنظور پوشش نیازمندیهای گذار از سازمان سنتی به سوی سازمان خدمتگرا است.
- Abstract
- Identification and analysis process is a major element and prerequisite for transition from traditional organization to Service Oriented Enterprise; however most of the exiting research focuses on Service Oriented Architecture with the goal of software service analysis to develop applications. In fact the current method is IT oriented and can not provide insight into bussiness services. The goal of this thesis is to provide a framework for bessiness service Identification and analysis to develop Service Oriented Enterprise. To accomplish this, first a correct understanding of Service Oriented Enterprise is developed based on conceptual benchmarking of SOA and translating principles and concepts of this architecture from software level to business level. Then after literature review and characterizing difficulties and oppurtunities, an experimental version of the framework is proposed. The theoretical validity of the framework is verified based on hypothesis test and expert survery. Also practical validity is verified through implementation in Ministry of Commerce and getting feedback from its experts using questionaries. Major achievements of this thesis are: organizing SOE principles and concepts as a new paradigm for organization design, and introduction of a valid and practical framework for identification and analysis of business services wich distinguishes from current approaches by focusing on enterprise strategy and CBM to meet requirements for transition from traditional organization toward SOE .