عنوان پایان‌نامه

اجرای برتامه ریزی استراتزیک بر پایه عملکرد فرآیند در بخش خدمات عمومی



    دانشجو در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اجرای برتامه ریزی استراتزیک بر پایه عملکرد فرآیند در بخش خدمات عمومی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1837;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46255
    تاریخ دفاع
    ۲۹ آبان ۱۳۸۹
    دانشجو
    فاطمه مشتری
    استاد راهنما
    کامران رضائی

    مدیریت استراتژیک سازمان ها می بایست به این نکته توجه کنند که اگرچه طرحهای استراتژیک سازمانها توسط متخصصین و استراتژیست ها بنا نهاده می شود ولیکن در مرحله اجرا، لزوم همکاری و همراهی مدیران عالی، مدیران میانی و پرسنل اجرایی سازمان را طلب می کند. در این تحقیق هدف شناسایی مهمترین عامل در اجرای برنامه ریزی موفق در بخش دولتی و بر پایه عملکرد سازمانی است. برنامه ریزی استراتژیک از دیدگاه ها و مکاتب زیادی بررسی شده است. تمامی مطالعات نشان می دهد عوامل نرم همچون ارزش ها و باورهای سازمانی افراد نه تنها اثری کمتر از عوامل سخت ندارند بلکه محیط رو به رشد و پیچیده امروزی این مسئله را به اولین مسئله هر برنامه ریزی تبدیل کرده است.ْ بررسی امر فرهنگ و باور ها در بخش دولتی به دلیل ظهور این سازمان ها در بازارهای رقابتی اهمیت بیشتری یافته است. درمراحل مختلف تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی، سازمانها می بایست استراتژی فرهنگی را نیز لحاظ کنند تا به میزان تطابق بیرونی و انسجام درونی اهداف خود بپردازند. با توجه به خصوصیات فرهنگ همچون اکتسابی بودن ، اشتراکی بودن ، قابل انتقال بودن ، الگویی بودن ، سمبولیک بودن و تطبیق پذیر بودن فرهنگ، مدیران عالی سازمان با اعمال مدیریت فرهنگ سازمان می توانند به تشخیص باورها و هنجارهای ناسازگار ، تغییر باورهای ناسازگار و تثبیت آن بپردازند .اگر باورها ، ارزش ها، انگیزه ها و شوق و ذوق ها در یک سازمان بصورت منسجم و یکپارچه و در راستای اهداف استراتژیک سازمان شکل بگیرند؛ سازمان ها با همان امکانات موجود می توانند در مقابل رقبای داخلی و حتی بین المللی خود قد برافرازند . تحقیقات انجام شده نشان می دهد که فرهنگ سازمانی نقش عمده ای در مدیریت استراتژیک ، مدیریت عملکرد ، مدیریت تغییر و موفقیت سازمان ها در دستیابی به اهدافشان دارد. در حقیقت آنچه سازمان ها امروزه بیش از پیش به آن نیاز دارند حرکت به سمت نوآوری، خلاقیت و استراتژی است. این حرکت نیاز به پذیرش تغییر از جانب سازمان ها دارد. انطباق و انعطاف پذیری از جمله ویژگیهای کلیدی فرهنگ سازمانی هستند. از آنجا که بخش دولتی بیش از بخش خصوصی نیاز به تغییر و به روز آوری دارد، بررسی فرهنگ این سازمان ها و عوامل کلیدی موثر درآن ها از جمله مهمترین پروژه ها برای تغییر و برنامه ریزی استراتژیک است.در این پژوهش ضمن بررسی ابعاد مختلف فرهنگ به عنوان اصلی ترین عامل در برنامه ریزی استراتژیک سازمان های دولتی به اهمیت فاکتورهای اساسی در تعیین فرهنگ در بخش دولتی و ارتباط آن با عملکرد سازمانی می پردازیم. بدین منظور سه سازمان دولتی در ایتالیا انتخاب و در یک بازه زمانی 9 ماهه، به بررسی این فاکتورها بر طبق مدل کارت رایت پرداخته شده است. این مدل مناسب ترین مدل در بررسی برنامه ریزی استراتژیک با در نظر گرفتن فرهنگ و عملکرد سازمانی شناسایی شده است. در حقیقت در ابتدا نقاط ضعف این سازمان در قالب پیشنهاداتی به مدیران منابع انسانی آنها منعکس شد و در نهایت پس از گذشت 9 ماه بررسی مجدد صورت گرفت. نتایج این مطالعه مهمترین فاکتورهای موثر در تعیین فرهنگ سازمان های بخش عمومی را نشان می دهد که در 4 دسته مجزا تفکیک شده اند و به قرار زیر هستند: عدالت، تعهد، پاسخگویی و تفویض اختیار ؛ سپس نتایج نشان می دهد افزایش این 4 عامل باعث افزایش عملکرد فرآیند سازمانی می شود. لذا فرهنگ مهمترین عامل در برنامه ریزی استراتژیک موفق در بخش دولتی شناخته شده است.
    Abstract
    My purpose in this thesis is studying strategic planning based on culture school and examining the Organizational culture in the context of public organization. Its primary focus will be on the necessity of changes and adaptability in uncertain circumstances that all organization is facing with them today. The fundamental issue here is the appropriateness of the role of a culture in the strategic planning and implementing them in the organizations. Supplementing empirical evidence from several medium-term applications of questionnaires in different agencies, my thesis will review some public organization’s culture to discover its prominent factors which can be used in the defining the public organizational culture and improvement program on overall organizational process performance and productivity. My research would be based on qualitative research that is not going to test hypothesis but reviewing different schools in strategic planning, organizational culture, process performance and some public characteristics. I could bring a short explanation of literature review we did “Beyond the numerous definitions of culture and the public sector”. I would like to compare the different schools in culture and relationship between prominent cultural factors with process performance critical factors in the public organizations. The second part would be based on the questionnaires which used in the three different public agencies in the nine month period. In the final step, after analyzing data from questionnaires I came to this conclusion that shows 4 factors are the main ones in the public sector’s organizational culture definition and assessment: Fair, commitment, responsiveness and authority delegation. Finally it shows all these 4 factors have a positive influence on the process performance. Public organizations need to focus more on responsiveness and Fair part of culture more than others in order to develop strong culture and getting closer to a successful strategic. In this order, they need to decrease their hierarchical structure and resistance against changes among employees. Improved performance is one of the most prominent effect of strong and developed culture.