بررسی میزان کار آفرینی اعضای هیات علمی و دانشکده های علوم رفتاری دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1546ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46040
- تاریخ دفاع
- ۰۶ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- معصومه وکیل زارچی
- استاد راهنما
- کمال درانی
- چکیده
- هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان کارآفرینی اعضای هیات علمی دانشکده های علوم رفتاری دانشگاه تهران می باشد . روش مطالعه پژوهش پیمایشی – توصیفی بوده و برای اندازه گیری میزان کارآفرینی از پرسشنامه استاندارد شده (ابزار سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ایرانی) استفاده شده است . جامعه آماری این پژوهش اعضای هیات علمی دانشکده های علوم رفتاری دانشگاه تهران است که جمعا 262 نفر می باشد . با توجه به محدودیت حجم جامعه ، از روش سرشماری استفاده شده است . در این پژوهش ویژگی های دموگرافیکی (سن ، جنسیت ، تحصیلات ، رشته علمی ، مرتبه علمی) متغیر مستقل و میزان کارآفرینی متغیر وابسته در نظر گرفته شده است . روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش همبستگی پیرسون و آزمون آنالیز واریانس می باشد که با استفاده از بسته نرم افزاری spss انجام گرفته است . نتایج بدست آمده نشان می دهد ، که بین میزان برخورداری از ویژگی های کارآفرینانه و سن رابطه معنادار وجود دارد . ولی بین میزان برخورداری از ویژگی های کارآفرینانه و جنسیت ، تحصیلات ، رشته علمی و مرتبه علمی رابطه معنادار وجود ندارد . و میزان برخورداری از ویژگی های کارآفرینی اعضای هیات علمی در سطح متوسط می باشد و در زمینه عملگرایی ، رویاپردازی و تحمل ابهام در سطح مطلوبی قرار دارند . همچنین نتایج حاصل از آزمون آنالیز واریانس نشان می دهد که بین دانشکده کارآفرینی و دیگر دانشکده های علوم رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد . و دانشکده های کارآفرینی و مدیریت نسبت به دیگر دانشکده های علوم رفتاری از کارآفرینی بیشتری برخوردارند .
- Abstract
- This study aims to investigate the entrepreneurship level of the board members of behavioral science faculties in Tehran University. The study method is surveying-descriptive research. The standardized questionnaire (the to measure personality specifications of Iranian entrepreneurs) has been used to measure entrepreneurship level. The statistical community in this research is the board members of behavioral science faculties in Tehran University which are 262 persons in the aggregate. The census method has been used considering community mass limitation. In this study, demographic specifications (e.g. age, sex, education, discipline, academic rank and etc) are independent variables and entrepreneurship level is dependent variable. Statistical method implemented in this study is Pearson correlation and variance test analysis which has done with using SPSS software package. The obtained results indicate that there is no meaningful relationship between entrepreneurship level and demographic specifications and the advantage level from entrepreneurship specifications in the faculty board members is high. Of course, this fact is not hidden that these specifications are potentials. Also, the results obtained from variance test analysis have shown that management and entrepreneurship faculties have more entrepreneurship than other behavioral science faculties.