عنوان پایاننامه
تحلیل محتوای کتاب های درسی هنر دوره راهنمایی بر اساس زیبایی شناسی از منظر ارسطو
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1543ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46032
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مریم مرادی
- چکیده
- توجه به ساحت های مختلف وجودی انسان، موضوعیت یافتن سواد چندگانه و آموزش احساس زمینه را برای طرح موضوع زیبایی شناسی فراهم ساخته است. به تبعیت از راههای مختلف شناخت پدیده های جهان، انواع دیگر تجربه و دانش از جمله تجربه و دانش زیبایی شناسی اعتبار یافته است. در این پژوهش ابتدا، زیبایی شناسی از منظر ارسطو مورد بررسی قرار می گیرد. سپس مؤلفه ها ی آن مشخص می شود و میزان به کارگیری این مؤلفه ها، در محتوای کتاب های درسی هنر دور? راهنمایی بررسی می شود. تحقیق از نوع کاربردی و با توجه به نحو? گرد آوری داده ها توصیفی می باشد که با روش تحلیل محتوا داده های آن جمع آوری شده اند. نتایج تحقیق بیانگر این است که اکثر مؤلفه های 22 گان? زیبایی شناسی از منظر ارسطو به طور کامل در کتاب های درسی مورد پژوهش به کار گرفته نشده اند و به دلیل محدود کردن رشته های هنری به نقاشی، طراحی و خطاطی؛ جای شاخه های جذاب هنری، همچون؛ موسیقی و تئاتر در این کتابها خالی است و همچنین از نظر بعد خلاقیت نیز کمتر بدان توجه شده است.
- Abstract
- Attention to different threshold of human's existence, prepared manifold literacy finding subject and training of field feeling for design of aesthetics subject. On the following of the different way for recognition the world's phenomenon, another kind of experience and knowledge such as aesthetics experience and knowledge find validity. In this research, at first investigated the aesthetics from the Arasto's view. And then identified its component, and the measure of using of this component investigated in the content of art lesson books of the junior high school. The research is from functional kind and by attention to gathering the data its descriptive, that gathered by the method of dissolution of the data content.