عنوان پایاننامه
ارزیابی عملکرد مربیان تیم های ملی والیبال با استفاده از روش بازخورد ۳۶۰ درجه
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 796;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 383;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48091
- تاریخ دفاع
- ۲۸ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- امین دهقان قهفرخی
- استاد راهنما
- محمود گودرزی
- چکیده
- در فدراسیون های ورزشی یکی از منابع انسانی که نقش برجسته ای در موفقیت سازمان دارد، مربیان به ویژه مربیان تیم های ملی هستند که کوچکترین تصمیم آنها می تواند عملکرد کل فدراسیون را در زمینه ورزش قهرمانی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین بکارگیری نظام های موثر انتخاب، جذب، نگهداری، ارزیابی و توسعه مربیان تیم های ملی نیز طبیعتا از جایگاه مهمی برخوردار است که این کار از طریق پیاده سازی یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب امکان-پذیر است. بازخورد 360 درجه از جمله نظام های نوین ارزیابی و توسعه است که در این روش فهرستی از شایستگیهای مورد نظر تهیه میشود و از تمامی افراد مرتبط فرد اعم از مافوق، همکاران، زیردستان و خود فرد خواسته میشود تا او را بر اساس شایستگیهای تعیین شده ارزیابی کنند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارزیابی عملکرد مربیان تیم های ملی والیبال با استفاده از روش بازخورد 360 درجه می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران، (سر) مربیان، سرپرستان و مدیران تیم های ملی والیبال در کلیه رده های سنی و در دو بخش آقایان و بانوان بود (147=N). روش نمونه گیری از نوع سرشماری بود، اما بدلیل محدودیت های پژوهش در عمل 108 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر مقیاس ارزیابی عملکرد مربیان تیم های ملی والیبال بود که توسط منظمی (1388) در 40 شاخص و چهار بخش مهارت های فنی، مهارت های مدیریتی، ویژگی های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی طراحی شده بود. در پژوهش حاضر پایایی این پرسشنامه 92/0 بدست آمد. پس از جمع آوری داده ها، برای تجزیه و تحلیل آن ها از آمار توصیفی شامل میانگین، جداول و نمودارهای فراوانی و آمار استنباطی شامل آزمون های کروسکال والیس و یو من ویتنی استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که تفاوت معناداری بین نتایج ارزیابی گروه های مورد بررسی در خصوص مهارت های مدیریتی در سطح معناداری 05/0 وجود نداشت. اما در بررسی تک تک مهارت ها مشخص شد که در مهارت های توانایی ایجاد نظم و انضباط، ارزیابی کار خود و ورزشکاران، استفاده از قدرت شخصی، ارزیابی رضایت ورزشکاران، سیستم های پاداش و تنبیه مناسب، قدرت تصمیم گیری و توجه به نیازهای خاص ورزشکاران تفاوت معناداری بین نتایج ارزیابی گروه های مورد بررسی وجود داشت. بین نتایج ارزیابی گروه¬های مورد بررسی در خصوص مهارت های فنی وجود نداشت. (05/0P=) اما در بررسی تک تک مهارت ها مشخص شد که در دو مهارت آگاهی از تکنیک ها و تاکتیک های والیبال و آشنایی با کمک های اولیه و آسیب های ورزشی نتایج ارزیابی متفاوت بود. بین نتایج ارزیابی گروه های پژوهش در خصوص ویژگی های اجتماعی مربیان تفاوت معناداری وجود نداشت. (05/0P=). در 4 مورد احترام به ورزشکاران، سخت گیری به ورزشکاران، وقت شناسی و داشتن جایگاه مناسب در مجامع ملی و بین المللی تفاوت بین نتایج ارزیابی گروه ها معنی دار بود. بین نتایج ارزیابی گروه های پژوهش در خصوص ویژگی های اجتماعی مربیان تفاوت معناداری وجود نداشت. (05/0P=). اما در 5 ویژگی خلاقیت و ابتکار، سخت کوشی و پشتکار، رازداری و امانت داری، علاقه شخصی به مربیگری و جذابیت ظاهری، تفاوت بین نتایج ارزیابی گروه ها معنی دار بود. در نهایت با شناسایی نقاط کور رفتار مربیان و همچنین نقاط قوت و ضعف آنان پیشنهادهایی برای بهینه سازی رفتار آن ها ارائه شد.
- Abstract
- Coaches are one of the important human resources in sport federations that have special role in organization success, as their negligible decisions can affect federation performance in championship sport. Therefore using effective systems for selecting, attracting, maintenance, evaluating and developing of coaches is necessary and it`s possible by using appropriate performance evaluation system. 360 degree feedback is one of the recent evaluation systems that by gathering different stakeholders’ approaches can provide more realistic and accurate evaluation of individuals’ performance. In this manner, list of desired competencies be provided and all of related individuals in organization such as superiors, peers and slaves be asked to evaluate person based on desired traits. Also evaluated person participate in this process and evaluate himself as self evaluation. Therefore, the purpose of this study was to performance evaluation of volleyball national team coaches by using 360 degree feedback. Statistical population of this study include all of athletes, (head) coaches, supervisors and managers of men and women volleyball national team in different age levels. The number of statistical population was 147 individuals. Statistical sample was equal with population and 108 questionnaires were returned correctly. For collecting data, “performance evaluation criteria for volleyball national team coaches’ scale” was used that was provided by Monazami (2009). In this questionnaire, 40 criteria in 4 total subscales including managerial skills, technical skills, social skills and personal characters were designed in likert 5 value scale. According to abnormal data distribution, kruskal-Waliss and Mann-Whitney U Tests was used for Data analyzing in significant level of 0.05. Results showed that there was no significant difference between athletes, peer coaches, managers and self evaluation results in managerial, technical, social and interactional, personal and moral skills. Therefore total evaluation criteria can’t revealed the differences between groups. Whatever evaluation criteria are minor can provide more useful results. Coaches were scored excellent in these skills including: the ability of developing discipline, sport programs control and supervision, coaching license level, applying knowledge in practice, updated knowledge, severity, self confidence, hard work, the ability of teaching and interest in coaching. So, these skills are coaches’ strengths. Skills including evaluating athletes’ satisfaction, using appropriate rewards and punishments, considering special needs of athletes, being aware of first aid and sport injuries, being aware of food supplements, appropriate fitness to show sport skills, having international position and lack of using offensive expressions, are coaches weaknesses compared with other skills. Finally, while coaches will be offered to improving these characters, suggest that these skills and characters be considered in educational courses.