عنوان پایاننامه
ارزشیابی و بهبود رویکرد اجرایی و مدیریتی پروزه ههای عمرانی در شرکت خدمات صنعتی ایران خودرو (ایسیکو)
- رشته تحصیلی
- مدیریت پروژه و ساخت
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46542
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- میرشاهرخ خباز
- استاد راهنما
- کتایون تقی زاده آذری
- چکیده
- محیط متشنج و متغیر جهانی بقا و ادامه حیات شرکت ها و موسسات کسب و کار را با چالش های جدی و مشکلات روزافزونی مواجه ساخته است. ساختارها و فرآیندهای خشک تولید به فرآیندهای پویا تبدیل گشته، محصولات و خدماتی با استانداردهای جهانی و قیمتی رقابتی را مهیا ساخته است. انعطاف پذیری، سرعت عمل و بهسازی توانمندی های یادگیری فردی و سازمانی، زیر ساخت های کسب و کار آینده را تشکیل خواهند داد. گسترش توان ارتباطی جوامع بشری و شبکه های اطلاعاتی جهانی، ضمن اینکه برتری های ناشی از حصر اطلاعات و انحصار آن را از بین برده است، امکان عظیم و بالقوه ای از شکوه حضور در بازارهای جهانی و فراملی را امکان پذیر نموده است. گردش اطلاعات مشکل گشته و رقابت را متحول و فضایی ویرانگر بوجود آورده است. شرکت ها و سازمان ها به منظور ادامه حیات خود، ضمن توجه و شناخت محیط پیرامون خویش باید دارای استراتژی های مشخصی از رقابت باشند و با تقویت مزیت های داخلی و بهره گیری از فرصت های محیطی، مراحل تکاملی بین المللی شدن را از مرحله داخلی سوی مرحله جهانی هدف توانمندی های بالقوه خود قرار دهند. حیات و بقای شرکت ها، در دستیابی به بازارهای جهانی است و این امر، ضرورت تلاش دو چندانی را توسط شرکت ها طلب می کند. شرکت های ایرانی بایستی با به چالش در آوردن وضع موجود خود، به استقبال مشتریانی پیچیده از سراسر جهان رفته، آنان را در ایجاد فرهنگی مشترک شریک سازند. باور توانایی حضور در رقابتی جهانی و کسب بازارهای بین المللی، بایستی زیر ساخت فرهنگی شرکت های ما باشد و این اعتماد و اقتدار جز در سایه نیروی انسانی فرهیخته، دانش پذیر و خردمند تحقق نخواهد یافت که ایرانی مملو از این اقتدار و ضرورت تاریخی است. چند سالی است در کشور ما اجرای پروژه های عظیم عمرانی و صنعتی چهره خاصی به سازمان های درگیر در آن بخشیده است. تجارب گذشته سازمان ها در اجرای پروژه ها بواسطه دوران کم توجهی به قدرت سازماندهی و مدیریت نیروهای داخلی بسیار اندک بوده و لاجرم برخی از پروژه ها صدمات غیر قابل جبرانی شده و می شوند. اثرات این کم توجهی ها، غیر اقتصادی شدن طرح ها را در دوران بهره برداری به دنبال دارد. غیر اقتصادی شدن طرح ها عمدتا ناشی از دو عامل افزایش بی رویه هزینه های دوران اجرا و یا تاخیرات زمانی آن می باشد. بعضا بی دقتی در تخمین های زمان و هزینه اجرای پروژه ها می تواند مسبب این امر باشد، اما در بیشتر اوقات پایین بودن کارآیی شیوه مدیریت پروژه ها عامل اصلی این رابطه بشمار می رود. اجرای اکثر پروژه های عمرانی، خصوصا پروژه ها در شرکت مهندسی خدمات صنعتی ایران خودرو (ایسیکو) در زمان تعیین شده آغاز و پایان نمی یابند. طولانی شدن زمان پروژه که معمولا با تاخیر در زمان شروع آن نیز همراه می باشد، موجبات تاخیر در تکمیل و بهره برداری پروژه را نیز سبب می شود. ضرر ناشی از این تاخیر در بهره برداری به موقع پروژه می تواند از هزینه کل پروژه بیشتر باشد. شرکت ایران خودرو کلیه فعالیت های مربوط به پروژه و همچنین فعالیت های مربوط به انتخاب و ارزیابی پیمانکاران را به شرکت مهندسی خدمات صنعتی ایران خودرو (ایسیکو) واگذار کرده است که در این تحقیق سعی به واکافی مشکلات موجود در این شرکت که در زمره SMEها قرار می گیرد داشته و در ادامه بر اساس متدولوژی پیشنهادی نوعی الگوریتم مناسب برای اعمال در پروژه های این شرکت ارائه خواهد شد.
- Abstract
- Chaotic and changeable situations in today world have severely challenged survival and continuance of companies’ activities in a manner that they have confronted with ever increasing barriers. Rigid procedure and process of production has been replaced by newly dynamic procedures and provided compliant international standard products and services with competitive prices. Flexibility, personal and organizational learning abilities improvement will form future businesses infrastructures. Extension of communicative abilities in human societies besides smoothening the way of prominent and potential presence in international and supranational markets could eliminate superiority that was due to information monopoly. Information circulation has become difficult in today world and made competition evolved enough and also tended to crystallization of destructive atmosphere. Different organizations and companies have has to be equipped with specific kinds of Strategies for competitive relations with others besides recognizing their surrounding environment. By improving and reinforcing internal advantages and applying environmental opportunities, they should identify their goal to achieve evolutionary processes of internationalization from domestic level to global level. Survival and continuance of companies’ activities are dependent to achieve to act in global markets and it demands doubling their efforts. Iranian Companies should challenge the current situation themselves by meeting complicated costumers from all over the world and share them in creating a common culture. Believing the ability of attending in global competition and gaining international markets should be the goal of our companies’ cultural infrastructures. This is only practicable in case of using knowledgeable and wise personnel that our country, i.e. Iran is full of this people. Conducting and performing giant civil and industrial projects has given a different face to involved organizations in recent