مقایسه حافظه دیداری - تجسمی در کودکان مبتلا به صرع و کودکان سالم( بر اساس آزمون آندره ری)
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 444;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46090
- تاریخ دفاع
- ۳۱ خرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- رقیه معزز
- استاد راهنما
- رضا پورحسین
- چکیده
- چکیده یکی از ویژگی¬های فوق العاده مغز انسان، که در عین حال آگاهی ما از آن بسیار اندک است، توانایی آن برای ساختن تصویری از جهان است. حواس ما همواره در معرض تاثیرات بی¬شماری هستند که از جهان خارج دریافت می¬کند. این تاثیرات، متغیر و اغلب مبهم هستند؛ اما مغز از آن میان خصوصیاتی که تعیین کننده هستند برمی¬گزیند و به این تاثیرات حسی، شکل و ثبات می¬بخشد. در علم نوروپسیکولوژی بیش از هر چیز به مطالعه پیوند میان قشر مخ و کارکردهای عالی ذهنی پرداخته می¬شود. از این میان می¬توان به آسیب وارده به سطوح مغز در بیماران مبتلا به صرع و تاثیرات مختلف آن در کارکردهای عالی ذهن اشاره کرد. و از آنجا که میان نیروهای ذهنی، حافظه از همه ظریف¬تر و شکننده¬تر است؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه¬ی حافظه¬ی دیداری-تجسمی در افراد مبتلا به صرع و گروه سالم انجام گرفت. صد و چهار آزمودنی (52 نفر در گروه بیمار و 52 نفر در گروه سالم) در این پژوهش شرکت کردند. از آزمودنی¬ها خواسته شد تا تصویر آزمون آندره ری را که شامل دو مرحله¬ی کپی و بازنمایی است، ترسیم نمایند. برای تحلیل داده¬های پژوهش از روش¬های آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد، تحلیل واریانس، آزمون t و ضریب همیستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که حافظه¬ی دیداری-تجسمی در بیماران مبتلا به صرع ضعیف¬تر از گروه سالم است. اما بین سه گروه مبتلا به صرع¬های لوب¬آهیانه، گیجگاهی و پیشانی، تفاوت معناداری در میزان نمرات حافظه¬ی دیداری-تجسمی مشاهده نشد. همچنین بیماران مبتلا به صرع در سنین پایین¬تر، نسبت به بیماران مبتلا در سنین بالاتر، نمرات ضعیف¬تری در آزمون تصاویر پیچیده¬ی آندره ری کسب کردند. واژه های کلیدی: صرع، اختلال¬های حافظه، حافظه¬ی دیداری-تجسمی، آزمون آندره ری
- Abstract
- One of the extraordinary features of human brain, which is still mostly unknown for of us, is its ability to create an image of the world. Our senses are constantly subjected to numerous impacts from the outside world. These effects are variable and often ambiguous, but the brain chooses the ones that are determinative then shapes and stabilizes these emotional impacts. One of the main issues in Neuropsychology is the linkage between the cerebral cortex and higher mental functions. For example, it studies the damages to the brain levels in patients with epilepsy and its different impact on higher functions of brain. And since among all mental features, the memory is the most fragile and subtle, present study focuses on review and comparison of visual and imaginative memory between epilepsy patients and healthy group. One hundred and four subjects (52 persons in patients group and 52 others in the control group) participated in this study. They were asked to draw the image of Andre Rey that includes two stages of copying and representing. Different methods were used for analyzing the research Data, including statistical frequency, percentage, average, standard deviation, ANOVA, t-test and Pearson's unity ratio. The study Results proved that visual and imaginative memory in patients with epilepsy is weaker than normal group. Yet there was no meaningful difference in the rate of visual memory scores between the three groups of patients with different kinds of epilepsy including temporal, frontal and parietal lobe. Furthermore, compared to the older patients, younger epilepsy patients had lower scores in Andre Rey complex visual test. Key words: epilepsy, memory disorders, memory, visual - imaginative test, Andre Rey