ترومای ناشی از سوانح موتور سیکلت سواران در تهران
- رشته تحصیلی
- پژوهش علوم اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4171;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47117
- تاریخ دفاع
- ۱۸ آبان ۱۳۸۹
- دانشجو
- عظیم حسن زاده
- استاد راهنما
- سیدمحمدعلی توکل کوثری
- چکیده
- هدف پژوهش حاضر تبیین ترومای شهری با عنوان فرعی عوامل اجتماعی و فردی موثر بر ترومای ناشی از سوانح موتورسیکلت سواران بوده است. بررسی وضعیت ترومای ناشی از سوانح به طور کلی در ایران و بویژه تهران نشان داد که سوانح ناشی از وسایل نقلیه موتوری و در راس آن وسایل نقلیه موتورسیکلت عمده ترین عامل در ایجاد تروما بوده اند. بررسی پیشینه پژوهش نیز نشان می داد که تحقیقات انجام شده در این زمینه با رویکردی فردگرایانه و از منظر پوزیتیویستی دنبال شده اند که اولا عوامل ساختاری را در رفتارهای سوژه های اجتماعی نادیده گرفته و دوم این که معنای کنش های این سوژه ها را در مفاهیمی تحمیلی به تحلیل برده اند. از این رو در جهت فهم ترومای ناشی از سوانح موتورسیکلت سواران با لحاظ عوامل ساختاری و فردی و از منظر سوژه های اجتماعی روش پژوهش گراندد تئوری به عنوان روشی متناسب تشخیص داده شد. با استفاده از این روش، با 20 نفر از موتورسیکلت سواران تروماتیزه شده و نیز 2 نفر از عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی مصاحبه گردید. برای تکمیل داده های پژوهش از روش های مشاهده میدانی و مطالعه متون تخصصی و غیرتخصصی نیز استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که ترومای مرتبط با سوانح موتورسیکلت سواران ناشی از نوعی شرایط علی اجتماعی است که می توان آن را تحت عنوان «جامعه رقابتی» نامگذاری کرد. جامعه رقابتی با روابط رقابتی و ساختار نابرابر سرمایه های ارزشمند اجتماعی، سوژه ای اجتماعی را تولید می کند که می توان از آن با عنوان «سوژه تایید طلب» یاد کرد. سوژه تایید طلب با احساس اجحاف، احساس طرد شدگی، احساس ناتوانی و احساس حقارت روبروست که تحت تاثیر عوامل میانجی از جمله «انتظارات اجتماعی»، «نظارت تبعیت طلبانه» و «تقدیرگرایی»، دو نوع استراتژی تطبیق و تمایز را برای مدیریت شرایط اجتماعی خاص خود و احساسات منفی ناشی از آن پیگیری می کند. سوژه تطبیق طلب با و سوژه تمایز طلب با «فرصت طلبی» و «رقابت جویی» و «تحدی با قانون» و «خلاقیت جویی» در معرض ترومای ناشی از تصادفات موتورسیکلت قرار می گیرند. با توجه به تاثیر عمده ساختار نابرابر توزیع سرمایه های ارزشمند اجتماعی در بروز رفتارهای منجر به تروما در موتورسیکلت سواران سیاستگذاری در جهت کاهش نابرابری های اجتماعی از هر نوع آن تاثیر موثری بر کاهش ترومای ناشی از سوانح مرتبط با موتورسیکلت سواران خواهد داشت
- Abstract
- Abstract: This research aims to explain urban trauma with a special focus on social and individual factors affecting the trauma in motorcycle drivers’ accidents. Studies in this field show car and especially motorcycle accidents are the most important factors of trauma in Iran and specifically in Tehran. Research literature shows that most of the studies in this field, first of all, have a positivist and individualistic perspective, and moreover they neglect the effect of structural factors in social subjects’ behavior and at last impose artificial concepts to analyze meaning of subjects’ actions. Therefore, for understanding the trauma with having an eye on structural and individual factors and from the viewpoint of subjects, we chose grounded theory as our method. This research includes 20 in-depth interviews with traumatized motorcycle drivers and 2 police officers. In order to complet research data, we used field and observational methods too. Research show that these trauma is due to a kind of socio-casual condition that can be named as “competitive society”. Competitive society, with a competitive relationship and unequal structure of social capitals, produces a social subject that can be named as “confirmation-seeking” subject. Confirmation-seeking subject deals with sense of extortion, rejection, disability and humility, which under mediating factors such as social expectations, compliance seeking supervision, and fatalism; choose two strategies of “adaptation” and “differentiation” for managing special social conditions. These subjects with opportunism, competition seeking, enmity with rules, creativity seeking, are disposable to trauma. Regarding the effect of unequal distribution of social capitals on the behavior that results trauma, policy making should aim to overcome social inequalities in order to reduce the accidents of motorcycles.