عنوان پایان‌نامه

حمایت از حقوق علائم تجاری در برابر رقابت غیر منصفانه



    دانشجو در تاریخ ۰۳ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "حمایت از حقوق علائم تجاری در برابر رقابت غیر منصفانه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حقوق مالکیت فکری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49402;کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: 2804
    تاریخ دفاع
    ۰۳ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    زهرا بابائی
    استاد راهنما
    محمود باقری

    حقوق رقابت غیرمنصفانه هر عملی که بر خلاف رویه معمول صنعت یا تجارت انجام گیرد را ممنوع می نماید و اصطلاحی است که بطور کلی درباره تمام رقابت های نادرست یا فریب آمیز در تجارت کاربرد دارد، ولی بطور اخص، در خصوص تلاش برای جایگزین کردن کالاها یا محصولات خود در بازار با کالاها و محصولات دیگری کاربرد دارد. قبل از پیدایش حقوق ویژه مالکیت فکری، از این حقوق عموماً تحت قواعد کلی مسئولیت مدنی و رقابت غیرمنصفانه حمایت می شد. البته حقوق منع رقابت غیرمنصفانه وسیع تر از حمایت از علائم تجاری و حقوق مالکیت فکری می باشد.اما ایجاد یک نهاد ویژه حمایت از نهاد حقوق مالکیت فکری ، باعث نشد که حمایت بر اساس حقوق منع رقابت غیرمنصفانه منسوخ گردد، بلکه این حقوق همچنان به عنوان مکملی برای این نهاد ویژه عمل می کند؛ چرا که حقوق ویژه مالکیت فکری، علاوه بر اینکه، شرایط خاصی برای اکتاسب دارند، محدود به دوره زمانی خاصی نیز می باشند. حمایت در برابر رقابت غیرمنصفانه به عنوان بخشی از حمایت از مالکیت صنعتی تقریبا یک سده است که به رسمیت شناخته شده است. در سال 1900 در کنفرانس بروکسل که برای تجدید نظر در کنفرانس پاریس تشکیل شده بود، این بحث برای اولین بار مطرح شد؛ و بنابر آن، ماده 10 مکرر کنوانسیون پاریس که ایران نیز یکی از اعضای آن می باشد، به تصویب رسید.
    Abstract
    Unfair competition consists of a body of related doctorins that give rise to several different causes of action. Including actions for the infrigement of patents, trademarks, and copyrights; actions for the wrongful appropriation of trade dress, trade names, trade secrets, and service marks; and actions for publication of defamatory, fals, and misleading representation. Unfair competition attemts to enforce a certain level of “honest parcticesin industrial or commercial matters.” The courts continually enlarge the definition of unfair competition, often based on their conception of fairness and honestly in business dealings. The law of unfair competition serves five purpses. First, the law seeks to protect the economic, intellectual, and creative investments made by buisinesses in distinguishing themselves and their products. Second, the law seeks to preserve the good will that buisinesses have established with consumers. Third, the law seek to deter buisinesses from appropriating the good will of their competitors. Fourth, the law seek to promot clarity and stability by encouraging consumers to rely on a merchant’s good will and reputation when evaluating the quality of rival products. Fifth, the law seeks to increase competition by providing businesses with incentives to offer better goods and services than others in the same field.