عنوان پایاننامه
بررسی حقوقی نظام انتخابات لبنان
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP2715;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47329
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- روح اله علیدادزاده
- استاد راهنما
- خیراله پروین
- چکیده
- The elections system of representative parliament and presidential in Lebanon are one of the most unique in the world; in this system, the seats of parliament are divided between religious tribes and fictions and the post of president is given a Maroni Christian that he/she is selected by representative parliament. The parliament election for getting 128 seats is held every four years in one day and citizens that are registered in election lists can vote in these elections. These lists are prepared by ministry of state and municipalities. The rules for voting are coordinated except the clause that is banned militaries to vote. The most noticeable point of the parliament’s elections is presentation of mass media in propaganda and campaign of election and acceptation of presentation national civil institutes in process of elections. The presidential election is heeled every six years and the qualifications of volunteers are same as parliament volunteers and supervision on these elections is by constitution council. As a result, in spite of the faults of parliament elections in Lebanon, this election can get trust of citizens by election lists and supervision of observers about process of elections. The selection of president by representative parliament is consisting of clause of 49 of constitution
- Abstract
- نظام انتخاباتی مجلس نمایندگان و ریاست جمهوری در لبنان به عنوان یک نظام منحصر بفرد در بین نظام های انتخاباتی دنیا تلقی می شوند؛ وضعیتی که بر اساس تقسیم کرسی¬های نمایندگی مجلس بین طوایف و فرقه های مذهبی در این کشور و اختصاص دادن پست ریاست جمهوری به یک مسیحی مارونی که به وسیله مجلس نمایندگان انتخاب می شود، شکل گرفته است. انتخابات نمایندگی مجلس در لبنان هر چهار سال یک بار برای کسب 128 کرسی نمایندگی در یک روز برگزار می¬شود و شهروندان واجد شرایط که اسم¬شان در لیست¬های انتخاباتی ثبت شده باشد، می¬توانند در این انتخابات شرکت کنند، که این لیست ها بر اساس احوال شخصیه توسط وزارت کشور و شهرداری¬ها تهیه می¬شوند. شرایطی که قانونگذار برای رای دهندگان و نامزدها قرار داده تا حدود زیادی با معیار های بین المللی هماهنگ است، جز شرطی¬که نظامیان را از رای دادن منع می¬کند. از نکات برجسته و قابل توجه موضوع انتخابات مجلس، وضع مقررات به صورت نسبتاً جامع در مورد رسانه های شرکت کننده و فعال در زمینه تبلیغات و مبارازت انتخاباتی است و همچنین پذیرش حضور ناظران نهادهای مدنی ملی در فرآیند انتخابات است. اما انتخابات ریاست جمهوری هر شش سال یک بار برگزار می شود و شرایط نامزدهای ریاست جمهوری نیز همان شرایط نامزدهای مجلس است و نظارت بر این انتخابات توسط شورای قانون اساسی صورت می¬گیرد.آنچه به عنوان نتیجه در پایان این پژوهش ارائه شده ناظر بر این است که انتخابات مجلس در لبنان درکنار ایراداتی که بر آن وارد است، توانسته است با بهره ¬¬گیری از ابزارهای مناسب بویژه لیست های انتخاباتی و نظارت ناظران ملی بر فرآیند انتخابات تا حدود زیادی توانسته اعتماد شهروندان لبنانی از جمله نامزدها و لیست های بازنده را نسبت به روند برگزاری انتخابات و نتایج آن فراهم نماید. و انتخاب رئیس جمهور توسط مجلس نمایندگان به خاطر مبهم بودن اصل 49 قانون اساسی در زمینه حضور نمایندگان در جلسه انتخاب رئیس جمهور با چالش های مواجه است.