عنوان پایاننامه
باز نمایی مفاهیم دینی در تلویزیون
- رشته تحصیلی
- علوم ارتباطات اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46706;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4128
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- ملیحه ایروانی
- استاد راهنما
- اعظم راودراد
- چکیده
- چکیده تلویزیون بعنوان یکی از مؤثرترین وسایل ارتباط جمعی می تواند نفش مهمی در تقویت و یا انحطاط ارزشها و مفاهیم دینی در جامعه داشته باشد. از این منظر هر گونه بازنمایی مضامین و مفاهیم دینی در تلویزیون مهم تلقی می شوند. در این راستا، تحقیق حاضر بر اساس رویکردهای رمزگذاری و رمزگشایی و برساختگرایی به مطالعه شیوه بازنمایی مفاهیم دینی در سریال های دینی تلویزیون در فیلم های مناسبتی ماه رمضان از سال 1385 تا 1387 می پردازد. برای این کار تعداد سه سریال تلویزیونی، با استفاده از روشهای تحلیل نشانه شناختی در دو سطح تحلیل شامل تحلیل رمزگان و تحلیل جانشینی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج کیفی ناشی از دو سطح تحلیل نشان می دهد که در سه فیلم مورد بررسی، شیوه بازنمایی مفاهیم دینی در دو سریال «اغماء» و «روز حسرت» منفی تر از شیوه بازنمایی آن در فیلم «او یک فرشته بود» می باشد. از جمله این بازنمایی ها می توان به خوبی مطلق و عاری از هر گونه خطا بودن برای کاراکترهای خیر و در مقابل بدی مطلق، همیشه گناهکار و خطا کار بودن برای کاراکترهای شر اشاره نمود. از جمله یافته های دیگر این پژوهش ارائه مفاهیم دینی در تلویزیون مطابق با عناصر گفتمان سنت گرایی اسلامی است، این روند در دو سریال «اغماء» و «روز حسرت» بیش از سریال «او یک فرشته بود» نمایان می باشد. نتایج پیرامون تحلیل رمزگان ایدئولوژیک حاکی از این است که جذابیت، اخلاق گرایی، قهرمانی، طبقه اجتماعی بالا و خیر مطلق بودن برای کاراکترهای مرجح و دیندار و در مقابل عدم جذابیت، بی قیدی اخلاقی، ضد قهرمانی و تبهکاری، طبقه اجتماعی پایین و شر مطلق بودن برای کاراکترهای نامرجح و بی دین بازنمایی شده اند. در مجموع این بحث کلی در مورد بازنمایی مفاهیم دینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مطرح است که به دلایل محدودیت های تصویری، تولید کم سریال های دینی –محدود به زمانهایی خاص از سال-، عدم استفاده از کارشناسان همه جانبه نگر دینی، گرایش به یک گفتمان خاص دینی –سنت گرایی اسلامی- و عدم توجه به سایر گفتمانها منجر به فقدان بازنمایی همه جانبه و عمیق از مفاهیم دینی شده است و لذا احتمال بازنمایی منفی – از نظر مخاطبان- از مفاهیم دینی ارائه شده بسیار متصور می باشد. کلمات کلیدی: بازنمایی، تلویزیون ایران، مفاهیم دینی، نشانه شناسی، تقابل های دوگانه.
- Abstract
- Abstract Television as one of the most effective means of media is able to have an important role in strengthening or declining of religious values and concepts. According to this point of view، the representation of every lcind of religious concepts and contents in TV is considered to be important. There fore، the present research studies the procedure of religious concepts representation in television religious movies from 1385 to 1387 on the basis of coding and decoding approaches and structuralism، To achieve this purpose، 3 religious TV movies have been studied using semiology analysis methods in two analysis levels of codes and substitution paradigm. The qualitative results of the two analysis levels show that the representation method of religious concepts in two movies “Coma” and “The day of regret” is more negative than the representation method in the movie “She was an angle”. One of these representations is that of being absolutely innocent for positive characters and being always sinful for negative characters. One other hand the results indicate that presentation of religious concepts in TV according to the elements of Islamic traditionalism discourse. The results concerning idieological codes analysis show that attraction، morality، heroism، high social prestige and absolute goodness for religious characters and that lack of attraction، immorality، anti heroism، felony، low social class and absolute evil for irreligious characters have been represented. In general، concerning the representation of religious concept in Islamic republic of Iran TV، it can be claimed that because of dramatic limitations، insufficient production of religious movies- limited to special times of the year- not using the opinions of realistic religious experts، tendency to a particular religious discourse- Islamic traditionalism and in attention to other discourses lead to the lack of comprehensive and profound representation of religious concepts. And there fore the probab