عنوان پایاننامه
تحلیل اکتشافی رابطه سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36281;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1241ع
- تاریخ دفاع
- ۱۷ آبان ۱۳۸۵
- دانشجو
- حسین نادعلی
- استاد راهنما
- محمدعلی بشارت
- چکیده
- در این پژوهش رابط? سبک های دلبستگی ایمن، اجتنابی، و دوسوگرا با هوش هیجانی در یک نمونه ی دانشجویی بررسی شد. چهارصد و سیزده دانشجوی دانشگاه تهران (273 دختر، 140 پسر) با پر کردن مقیاس دلبستگی بزرگسال و مقیاس هوش هیجانی در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل داده های پژوهش شاخص های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t، همبستگی، و رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که سبک های دلبستگی رابطه ای معنادار با هوش هیجانی دارند. سبک دلبستگی ایمن همبستگی مثبت، و سبک های دلبستگی نا ایمن (اجتنابی و دوسوگرا) همبستگی منفی با هوش هیجانی داشتند. سبک دلبستگی ایمن با «الگوهای درونکاری» مثبت از خود و دیگران، «ادراک هیجانی» مثبت، و تقویت «مدیریت هیجانی»، سطح هوش هیجانی را افزایش می دهد. سبک های دلبستگی ناایمن نیز با «الگوهای درونکاری» منفی از خود و دیگران، «ادراک هیجانی منفی»، و تضعیف «مدیریت هیجانی»، سطح هوش هیجانی را کاهش می دهند. سبک های دلبستگی، همچنین با راهبرد های گوناگون «تنظیم عواطف»، بر سطوح هوش هیجانی تأثیر می گذارد.
- Abstract
- The aim of this study was to examine the relationship between attachment styles and emotional intelligence in a sample of University of Tehran students. An Exploratory analysis was performed to assess the kind of association existing among three styles of attachment (secure, avoidant, ambivalence) and emotional intelligence. Four hundred thirteen students (273 girls, 140 boys) were included in this study. All participants were asked to complete the Adult Attachment Inventory (AAI) and the Emotional Intelligence Scale (EIS). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviation, t-test, correlation coefficient, and regression analysis. The results show that attachment styles are associated with emotional intelligence. Secure attachment style was positively associated with emotional intelligence and insecure attachment style (avoidant, ambivalence) were negatively associated with emotional intelligence. Emotional intelligence could be increased by secure attachment style through positive "internal working models" of self and others, positive emotional perception and emotional management. Levels of emotional intelligence could be influenced by insecure attachment styles through negative "internal working models" of self and others, negative emotional perception and emotional management. Attachment styles will also influence levels of emotional intelligence by different strategies of "affects regulation".