عنوان پایان‌نامه

بررسی شاخص های موثر بر اشتراک (تسهیم) دانش در میان دانشجویان دوره های آموزش الکترونیکی (مطالعه موردی مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران)




    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45981
    تاریخ دفاع
    ۲۸ تیر ۱۳۸۹
    دانشجو
    احسان کریمی
    استاد راهنما
    امیر مانیان

    در دهه ی حاضر روند رو به رشدفناوری اطلاعات و ارتباطات روز به روز سرعت بیشتری می گیرد و دانش و اطلاعات با شدت بیشتری نسبت به گذشته تولید و مبادله می گردند.در این میان مدیریت دانش به عنوان یک ابزار استراتژیک مطرح گردیده که باعث افزایش قدرت و اثربخشی سازمان ها از طریق تسهیم و استفاده از دانش می شود.سازمان های زیادی در این زمان مدیریت دانش را به عنوان وسیله ای برای موفقیت خود به کار گرفته اند که دانشگاه ها نیز از این مقوله مستثنا نیستند. در این پژوهش شاخص های موثر بر تسهیم دانش در دوره های آموزش الکترونیکی و در دوره های آموزش الکترونیکی دانشگاه تهران به عنوان مطالعه موردی، مورد بررسی قرار گرفته اند.این پژوهش از نظر هدف ،کاربردی بوده و از پرسشنامه ی مبتنی بر وب جهت جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده است . ده فاکتورادراک،اعتماد،بازبودن و گشودگی ارتباطات،مشارکت و همکاری،سیستم های پاداش دهی،کانال های ارتباطی،اشتراک دانش اثربخش،مزیت نسبی درک شده،رقابت و ارتباط چهره به چهره ،بر رفتارهای منجر به تسهیم دانش دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفته که بر اساس روش مدل معادلات ساختاری ، نقش موثر شاخص های گشودگی و بازبودن ارتباطات،کانال های ارتباطی مبتنی بر فناوری اطلاعات و همینطور مشارکت و همکاری مورد تایید قرار گرفته اند.
    Abstract
    Knowledge sharing as a section of Knowledge Management is the activities of transferring and distribution of knowledge (whether hidden or obvious) from an individual, a group or an organization to another individual, group or organization. Also organizations using knowledge sharing, can enhance their efficiency and reduce the educational costs and related risks of unreliability. This research focuses on the factors affecting knowledge sharing in e-learning courses. Questionnaires have been distributed and collected from the Masters level students of these courses in Universities of Thehran e-learning Campus. The results approve the effective role of the openness in communication, collaboration and IT based communication channels.