اثر بخشی آموزش سرانه های هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صممیت اجتماعی دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1545ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46061
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- میترا چشمه نوشی
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- در دنیای مدرن امروز بیش از هر چیز سازگاری و برقراری رابطه مثبت و نزدیک چه¬در محیط کاری و حرفه¬ای و چه در محیط خانوادگی و شخصی به کار می¬آید. مطالعات و بررسی¬ها حاکی از آنند که برخورداری از هوش هیجانی و آموزش مناسب و به موقع، موجبات سازگاری بهتر و ایجاد و تداوم یک رابطه مثبت را فراهم می¬نماید.از آنجا که هوش هیجانی قابل آموزش و یادگیری است لذا هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مولفه¬های هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی در دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه تهران بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونه¬گیری داوطلبانه غیر تصادفی40 نفر انتخاب شدند که به دو گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) تقسیم شدند. سپس از هر دو گروه پیش آزمون (آزمون هوش هیجانی بار-آن؛ سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و صمیمیت اجتماعی میلر) به عمل آمد و در نهایت بعد از 8 جلسه آموزشی (2 ساعته) پس¬آزمون (آزمون های مذکور) بر روی هر دو گروه اجرا گردید. روش پژوهش شبه آزمایشی و بر اساس طرح پیش¬آزمون پس¬آزمون با گروه کنترل و انتساب تصادفی بود. جهت تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی و استنباطی یعنی میانگین، انحراف استاندارد و t مستقل استفاده شد. نتایج حاکی از تفاوت میانگین دو گروه در پس¬آزمون و در نتیجه افزایش سازگاری اجتماعی کلی و برخی از ابعاد آن (مهارت های اجتماعی و روابط اجتماعی) و کاهش گرایش ضد اجتماعی و افزایش صمیمیت اجتماعی در گروه آزمایش بود. لذا با تکیه بر یافته های قبلی و پژوهش حاضر می توان امید داشت که آموزش و بهبود هوش هیجانی افراد را به سمت موفقیت در حوزه های سازگاری وصمیمیت اجتماعی سوق دهد.
- Abstract
- In modern world what works more than anything is adjustment and setting up a close and positive relationship either at job environment or in personal and family environment. Researches and studies have shown that obtaining emotional intelligence and proper training will cause better adjustment, also maintainance and continuance of a positive relation. Since emotional intelligence is trainable, present research has tried to analyze the effect of training features of emotional intelligence on so social adjustment and social intimacy among students of dormitory of Tehran university. To do this 40 persons were chosen via voluntiary unfandomized sampling and were allocated to intervene group and control group. Then both groups passed pre-test (emotional intelligence test of Bar-on, California social adjustment and intimacy of Miller), and finally after taking part in training meetings for 8 sessions they passed post-test too. Research method was semi-experimental, based on the pre-test outline, intervene group and control group passed post-test randomly. For analyzing data descriptive and inferencial statistics was used, it means using average, standard deviation and independent t. resulting show that there is a difference in average of both groups in post-test and consequently general social adjustment and some aspects of it (social skills and social relationship) has increased also inhancement of social intimacy and decrease in anti-social tendency. In intervene group was obvious. In accordance to previous findings and recent research there is a hope that training and improving the emotional intelligence will lead people toward success in social adjustment and social intimacy.