عنوان پایاننامه
شیخیه وسیر تحولات مبانی فکری انان تا امروز
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 1871ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46840
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- عطیه رمضانی
- استاد راهنما
- مجتبی زروانی
- چکیده
- فرقه شیخیه انشعابات شیعه اثنی عشری است، پیروان این فرقه به شیخ احمد احسایی(م ???? ق) از علمای زاهد بنام عصر قاجار، منسوبند. احسایی با ورود به اکثر علوم نظیر فلسفه، فقه، علوم غریبه و.... آثار بسیاری از خود به جا گذاشت که مناقشه درباره ی آن از زمان حیاتش آغاز گردید. عقاید ویژه ی او درباره ائمه سبب گردید مخالفانش او را در زمره ی غلات محسوب نمایند؛ نظر خاص او درباره معاد ( معاد با جسم هور قلیایی)، معراج و نوع زندگانی امام غایب ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ار موارد چالش برانگیز تفکر اوست. جانشینان وی تقریباً در همه موارد به عقاید استاد و شیخ خود اعتقاد و اصرار اکید ورزیده اند. پس از احسایی، رشتی از شاگردان مبرز او جانشین وی گردید و پس از وی فرقه دچار انشعاب گردیدو شاگردانش به سه دسته تقسیم گردیدند : ?) شاخه تبربز به زعامت میرزا شفیع تبریزی?) شاخه کرمان به زعامت حاج محمد کریم خان کرمانی ?) فرقه بابیه که گرد علی محمد شیرازی (باب )جمع شدند. از انجا که شاخه کرمان پرطرفدار ترین شاخه این فرقه است ، رساله به بررسی آن می پردازد . در این تحقیق اهتمام وافر بر این بوده است که اندیشه های آنان خالی از هر غرض و با استناد به متون خود فرقه تبیین گردد و بررسی شود . این نوشتار ابتدا به زمینه های ظهور این فرقه می پردازد و شرح احوال مختصری از شیوخ آن با توجه به متون خودشان بیان می کند ، سپس مبانی الهیاتی آن که عبارت است از توحید ، نبوت ،معاد ، امامت و بحث مهم نیابت امام غایب را تشریح می نماید ؛ و اندیشه رکن رابع با اندیشه علمای اصولی در باب نیابت امام غایب مورد قیاس قرار می گیرد. و دو ردیه بر این گروه معرفی می شود و در نهایت به نتیجه گیری کلی از آن می پردازد . ذکر این نکته ضروری است که رویکرد این تحقیق شرح مفاهیم اعتقادی است و نه تاریخ .
- Abstract
- Shaykhiyya is a sect of twelve ShIism .The founder of this school was Sheikh Ahmad Ahsai ( d 1826) , who is still reckoned one of the leading shIi`s ulama of the early kadjar period. He claimed that he experienced numerous dreams and visions ; (kashf and Shaykhiyya also are accordingly known kashfiya) His writings in Philosophy, Hadith ,Occult science of Astrology ,numerology ,Jafr , … made many challenges in shIism orthodoxy . It has said that he is extremist shIia for his understanding and Thought about Imams. Other important his thought: resurrection in an interworld knows as Hurkalya and kind of life of last Imam. His followers almost emphasized on their master`s thought. After Ahsai ,his younger persian disciple ,Sayyed Kazim Rashti (d 1844)became leader of this sect. After deth of Rashti ,this sect divided in 3 branches : 1 : the major : branch of kirman by Mohammad Karim Khan Kirmani (d 1871) 2 : Branch of Tabriz by Mirza SHafee Tabrizi 3 : Babyya by Ali Mohammad SHirazi (BAB) This thesis concern is Shaykhiyya of kirman for its important and impact of their thought. In the thesis is the main approach of the student is inquiry of SHaykhiyya thought without any suppositions and only according their main works. At first the background of raising of Shaykhiyya has shaped and then a summary of biography of founders of Shaykhiyya has written only according their works. And in the next part of this thesis I have discussion on the theological problems of the Shaykhiyya such as Towhid , nabbowa (prophecy) ,resurrection (maad) ,immamat (leadership) and finaly their important theological thought Rukn-I Rabi (fourth pillar ) or deputyship to the Hidden Imam is compared with this thought for mujtahids and two refutations is introduced and at last result of the thesis. It is notable that this thesis`s approach is theological and is not historical. Keywords : Ahsai , Rashti , Mohammad krim khan , Rukn-I rabi