بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و محمد عبده (رشید رضا) پیرامون محکم و متشابه در قرآن
- رشته تحصیلی
- الهیات و معارف اسلامی - علوم قران و حدیث
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 000116;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45803
- تاریخ دفاع
- ۲۷ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه شیرزائیان ضرونی
- استاد راهنما
- فتح اله نجارزادگان
- چکیده
- چکیده این تحقیق در مورد محکم و متشابه از دیدگاه علامه طباطبایی از مفسران گران¬قدر قرن معاصر شیعه و دیدگاه شیخ محمد عبده مفسر معاصر اهل تسنن می باشد. البته محمد عبده پیش¬تر از علامه طباطبایی می¬زیسته است و به قول آیت¬الله معرفت، تفسیر المیزان تکمیل و تصحیح، تفسیر عبده و المَنار و سایر تفسیرهای معاصر است. در این تحقیق ما موضوع مورد بحث را در 4 فصل مورد نقد و بررسی قرار دادیم. فصل اول، کلیات است. بحث اصلی فصل دوم، تعریف مفاهیم از دیدگاه این دو مفسر است. ظاهراً شیخ محمد و علامه طباطبایی در تعریف محکم توافق نظر دارند، در تعریف متشابه هم تا حدودی این توافق به چشم می¬خورد. فصل سوم درباره حکمت متشابه است. شیخ محمد عبده سه دلیل برای این حکمت می¬آورد که علامه هر سه آنها را رد می¬کند و خود ایشان سه دلیل دیگر برای حکمت متشابه ذکر می¬کند. در فصل چهارم که درباره تأویل متشابهات است باز با یکدیگر اختلاف نظز دارند، علامه طباطبایی معتقد است تأویل متشابهات قابل دست¬یابی است اما شیخ محمد عبده می¬گوید: متشابهات دو دسته¬اند، یک دسته که تأویل آنها را جز خدا کسی نمی¬داند مانند کیفیت صفات خداوند، بهشت، دوزخ و ...و دسته¬ای دیگر که تأویل آنها با تلاش و کوشش قابل دست¬یابی است. البته علامه طباطبایی معتقد است که این مخالف منطوق دسته¬ای از آیات قرآن است که بپذیریم تأویل دسته¬ای از متشابهات دست¬یافتنی نیست. در فصل پنجم که گستره دانایان به متشابهات از دیدگاه این دو مفسر بررسی شده است باز با یکدیگر اختلاف نظر دارند البته نه در مورد گستره دانایان به متشابهات بلکه در این مورد که آیا می¬شود ازآیه 7 آل عمران دریافت که راسخان در علم هم تأویل متشابهات را می¬دانند یا نه؟شیخ محمد عبده می¬گوید از این آیه می¬توان این مسئله را دریافت اما علامه طباطبایی می¬گوید هر چند از این آیه نمی¬شود اما از آیات دیگر می¬توان این نکته را استنباط کرد اما هر دوی ایشان معتقدند که دانایان به متشابهات افرادی عادی هم می¬توانند باشند آنان که تأویل متشابهات را می¬دانند.
- Abstract
- The investigation of strong and similar views of commentators Tabatabai ¬ so expensive modern century Shiite and views of contemporary commentator Sheikh Mohammed Bdh is Sunni. Mohammed Bdh course than pre ¬ ¬ Tabatabai be lived and to quote Ayatollah Ayatollah ¬ knowledge, complete and correct interpretation Almyzan, interpretation and other Almnar Bdh and contemporary interpretations. Our research in this subject in the fourth season had put the review. Season is generalities. Chapter Two main argument, defining the concepts of these two views is the interpreter. Apparently Sheikh Mohammed Tabatabai and strong consensus on definition are defined in the agreement somewhat similar to the eye ¬ ate. The third chapter is about wisdom homologous. Sheikh Mohammed Bdh are three reasons for this low ¬ Alameh won all three of them who reject him ¬ self and the other three reasons for the low ¬ homologous to mention. In the fourth chapter is about to open similar interpretation together Nzz differences are analogous interpretation Tabatabai believes ¬ Available troubleshooting but are Bdh ¬ Sheikh Mohammed said: ¬ two categories are similar, their interpretation of a class that no one but God ¬ knows such as quality attributes of God, heaven, hell ... and a bunch ¬ other interpretation of their effort has to be hand ¬ troubleshooting. However Tabatabai believes the opposite Mntvq ¬ bunch of verses that recognize similar interpretation of the class ¬ ¬ not accessible. In the fifth chapter Danayan range similar to the views of both the interpreter has been open review disagree with each other but not similar in scope to Danayan but in this case is whether Azayh ¬ 7 AL received a conviction in the interpretation of science ¬ know the homologous or not the Sheikh Mohammed Bdh ¬ ¬ says that this verse can get this problem but are Tabatabai ¬ verse says although this is not ¬ ¬ But the other verses can be inferred to point But both of them believe that the homologous Danayan ordinary people can also be ¬ who ¬ consider the analogous interpretation