عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین شخصیت کارکنان و رضایت ارباب رجوع با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت



    دانشجو در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین شخصیت کارکنان و رضایت ارباب رجوع با استفاده از مدل پنج عاملی شخصیت" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: M345;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48571
    تاریخ دفاع
    ۲۵ شهریور ۱۳۸۹

    تحقیق حاضر به بررسی رابطه شخصیت کارکنان با رضایت ارباب رجوع در بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران می پردازد. شکل گیری این تحقیق براساس این سوال بود که با توجه به اهمیت ارباب رجوع، وضعیت موجود سازمان مزبور در این خصوص به چه صورت است. به این منظور، برای بررسی این سوال به بررسی مولفه های مرتبط با این سیستم پرداخته شد، که بعد از بررسی عوامل و مدل های مختلف، مدل پنج عاملی شخصیت مک کری و کوستا که شامل پنج عامل ثبات عاطفی ،برون گرایی ، تجربه گرایی ،سازگاری ، وظیفه شناسی انتخاب شد. همچنین برای بررسی وضعیت رضایت ارباب رجوع از پرسشنامه خود ساخته استفاده شد. پرسشنامه استاندارد این دو متغیر، رضایت ارباب رجوع بعنوان متغیر وابسته شامل 23 سوال و شخصیت کارکنان و پنج عامل آن شامل 60 سوال می باشد. از آنجا که بهترین منبع موجود برای پاسخ به سوالات استفاده از نظر کارکنان و ارباب رجوع بنیاد شهید و امور ایثارگران بود، لذا براساس روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها نمونه آماری انتخاب گردید و در نهایت 332 پرسشنامه از دو بخش مجزا از جامعه تحقیق شامل کارکنان سازمان 85 پرسشنامه و ارباب رجوع 247 پرسشنامه جمع آوری گردید. براساس مدل به بررسی فرضیات تحقیق پرداخته شد که شامل یک فرضیه اهم و پنج فرضیه اخص می باشد. سپس فرضیات تحقیق با انجام آزمون همبستگی اسپیرمن، مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه با استفاده از تحلیل چند متغیری داده ها، همبستگی چندگانه میان متغیرهای مستقل در جهت تبیین واریانس متغیر وابسته رضایت ارباب رجوع مشاهده گردید، و همچنین با محاسبه ضرایت استاندارد، سهم خالص هر یک از متغیرها در تبیین واریانس رضایت ارباب رجوع مشخص گردید و مولفه وظیفه شناسی رابطه معنادار و سهم تقریبا کاملی در واریانس رضایت ارباب رجوع داشته و رابطه دیگر عوامل یعنی عامل های برون گرایی، تجربه گرا، ثبات عاطفی و سازگار معنا دار نبوده و درصد بسیار کمی از این واریانس را به خود اختصاص داده بودند که حتی قابل چشم پوشی نیز می باشد. در انتها نیز پیشنهاداتی برای فراهم کردن شرایط مناسب برای بهبود رضایت ارباب رجوع و شخصیت کارکنان ارائه شده است. واژگان کلیدی: شخصیت کارکنان، رضایت ارباب رجوع، شخصیت ثبات عاطفی، شخصیت برون گرا، شخصیت وظیفه شناس، شخصیت تجربه گرا و شخصیت سازگار.
    Abstract
    The current study’s aim is to investigate the personality of employees with the client satisfaction at the foundation martyrs veterans affair. The main question of this research is that relationship between personality of employees and the client satisfaction. Therefore, after a thorough literature review, the researcher has chosen the Mc crae,Costa big 5 personality Model,with the five dimensions of Extroversion,Agreeableness, conscientiousness, Emotional stability, Openness to experience. For the evaluating the current level of CS which consisted of eight elements.The standard scale for the CS is consisted of 23 statements and the PE is consisted of 60 statements. The statistical sample of this study was the manager, employees and client of foundation martyrs veterans affair, therefore based on a random sampling method, we have survey 327 respondents, among these respondents, 80 belonged to the clerical units and 247 belonged to client. Based on the proposed research model, we have examined the research hypothesis, which consisted of one main hypothesis and five sub hypothesis. At last, the research hypotheses were tested by Spearman Correlation Factor and their significance factor was not confirmed except third hypothesis. Afterward, by the multi factor data analyze, it was noticed that the independent variables of research has multi dimension correlation with CS as a dependent variable for representing the variation of PE. Furthermore, by calculating the standard factors of Independent variables, the net contribution of each variable for showing the variance of CS was identified. conscientiousness dimension has a complete contribution to the variance of CS and it has a significant correlation with it. The rest of dimension (Extroversion,Agreeableness, conscientiousness,Emotional stability,Openness to experience) didn’t have any significant correlation and they have contributed a low amount in the CS variance, which can be ignored. At the end, a few suggestions has been proposed for preparing the suitable conditions of PE status and improvement of CS level in the organization.