عنوان پایاننامه
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده پوشاک کودک (مطالعه موردی درشرکت رولان)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00237;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47532
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- هاشم خدابخش
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین, سیدمحمد محمودی
- چکیده
- امروزه جمعیت کودکان در ایران قابل ملاحظه می باشد. توجه بیش از گذشته والدین به کودکان نسبت موجب اهمیت یافتن بازار اجناس مربوط به آنها از جمله پوشاک شده است. این امر نیاز به تحقیقات بازاریابی در این بازار بالقوه را تقویت می کند لیکن تا کنون در سطح بین المللی تحقیقات کمی در زمینه پوشاک کودکان انجام شده است و در ایران نیز تا کنون پژوهشی در این زمینه انجام نشده است لذا فقدان پژوهش در این زمینه محسوس است. هدف این پژوهش بررسی و تعیین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در خرید پوشاک کودک می باشد. در این پژوهش با مراجعه به تحقیقات انجام شده در زمینه پوشاک از سال 2004 و به بالا در مورد انتخاب پوشاک، عوامل متعددی که برای مصرف کننده مهم بوده است استخراج گردید. این عوامل در 14 طبقه؛ برند، مد، کیفیت، تبلیغات، قیمت، فروشندگان، فروشگاه، طراحی، تاثیر گروههای مرجع، خرید هدیه ای، خرید پرستیژی، جور بودن جنس، خرید الکترونیکی و قابلیت مرجوع شدن طبقه بندی گردید. پرسشنامه ای متکی بر این عوامل تهیه گردید که روایی آن با توجه به نظر اساتید و خبرگان مورد تائید قرار گرفت و آلفای کرونباخ 813/0 نشان از اعتبار پرسشنامه بود.با توجه به حجم نمونه مورد نیاز 127 عدد پرسشنامه توزیع گردید. آزمون t جهت بررسی تاثیر عوامل و آزمون فریدمن جهت اولویت بندی عوامل بر روی داده ها توسط نرم افزار SPSS 17 انجام شد. نتایج آزمون ها 10 مورد از عوامل مورد بررسی را جزء عوامل موثر نشان داد. عوامل ذیل را به ترتیب جزء عوامل موثر بر خرید پوشاک کودک شناسایی گردیده است؛ کیفیت، جور بودن جنس، قیمت متناسب، طراحی، قابلیت مرجوع کردن، فروشگاه، مد، خرید پرستیژی، برند و خرید هدیه ای کلمات کلیدی: رفتار مصرف کننده، پوشاک کودک، ترجیحات خرید، ایران
- Abstract
- Abstract Nowadays the population of children in Iran seems to be considerably high. Parents' paying too much attention to their children comparing with past has led to the importance of kids' toys and clothes. This demands an international research on baby and kids' clothing on which not many internationally research and almost no research in Iran has conducted. So conducting a study on this case appears to be sensible. The purpose of this study is to investigate and determine the effective factors on consumers' behavior. This study tends to find out the various factors which are significant for the buyers referring to the studies done on the year 2004 up to now. These factors have been classified into fourteen group, including brand, style, quality, advertisement, price, sellers, shops, design, introducers, shopping as a gift, prestige, availability of all sorts of materials, E-shopping and refundablity. The instrument used in this study was a questionnaire that the reliability of which was tested by Cronbach's Alpha (R=0.813). It was run on the 127subjects participating in the study. To investigate the effect of factors, a t-test was run on the data by SPSS, 17 and f-test was run to analyze priority of factors. Ten of the factors mentioned above were shown as effective factors as a result of this study. Quality, availability of materials considering size, color, reasonable price, design, to be refundable, mall, style, prestigious shopping, brand and gift shopping found to be the effective factors on buying the baby clothes. Keywords: Consumer Behavior, Children Clothing, Buying Perference, Iran