عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین کارکرد های نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و تعهد سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان



    دانشجو در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین کارکرد های نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و تعهد سازمانی در سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 00263;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46237
    تاریخ دفاع
    ۱۳ شهریور ۱۳۸۹

    چکیده کارکنان یک سازمان عموماً دید مثبتی نسبت به نظام ارزیابی عملکرد ندارند و وجود آن را مانعی در جهت دستیابی به اهداف خود می دانند و بر این باورند که نظام ارزیابی عملکرد موجب عدم دستیابی آن ها به پاداش،مزایا و جایگاه مورد نظر گردیده است و بنابراین آن ها این نظام را نا عادلانه تلقی می نمایند . تحقیق حاضر رابطه ی بین کارکردهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان وتعهد سازمانی آنان در سازمان آموزش وپرورش شهر اصفهان را بررسی می نماید.بر این اساس دوازده فرضیه تدوین گردید.متغیر های مستقل تحقیق چهار کارکرد نظام ارزیابی عملکرد شامل ترفیع،پاداش،آموزش و افزایش حقوق می باشد و متغیر وابسته،تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی،تعهد مستمر،تعهد هنجاری می باشد.این تحقیق بر حسب روش،توصیفی پیمایشی و نوع تحقیق بر مبنای هدف،کاربردی است.کارکنان سازمان آموزش و پرورش که تعداد آنها 391 نفر می باشد تشکیل دهنده جامعه آماری پژوهش حاضر بودند که از این تعداد 113 نفر از طریق نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند.ابزارهای اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه های 18 سؤالی نظام ارزیابی عملکرد و18 سؤالی تعهد سازمانی بود که به ترتیب با ضرائب پایایی 89/0 و 95/0 مورد استفاده قرار گرفت و از آزمون های همبستگی اسپیرمن،تحلیل واریانس یک طرفه،آزمون t مستقل و تحلیل رگرسیون جهت تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد که بین کارکردهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان وتعهد سازمانی آنان در سازمان آموزش وپرورش شهر اصفهان در سطح اطمینان 0.99 رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.همچنین مشخص گردید که جنسیت،میزان تحصیلات و سابقه خدمت بر تعهد سازمانی کارکنان تأثیر می گذارد و 65 درصد از تغییرات متغیر وابسته تعهد سازمانی با متغیر مستقل کارکرد های ارزیابی عملکرد قابل تبیین می باشد.
    Abstract
    Abstract: Employees of an organization generally do not have a positive view to wards performance appraisal system(PAS)and consider it is an abstacle to reach their objectives.They believe that this system dose not create justice for employees and that PAS causes inaccessibility to reward ,premium and position and thus it is injustice. This research describes relationship between PAS and organizational commitment in the isfahan education organization. So 12 hypotheses were presented .Independent variabeles are four function of PAS including promotion,rewards,salary increase and training and dependent variable was organizational commitment including affective commitment , continuance commitment,normative commitment. This research was an applied research and its methodology was descriptive organization that 113 employees were chosen by stratified sampling proportionate with sample volume.Research instruments were 18 questionaires of PAS and organizational commitment which had respectively 0.89 and 0.95 reliability coefficient.employees opinions were measured bye questionnare instrument collected data were analyzed using spearman correlation coefficent,ANOVA ,T-Test,regression analysis. Result of spearman correlation test showed that there was apositive and significant relationship between PAS functions (promation,reward,salary increas and training)and dimension of organizational commitment(affective , continuance,normative)with %99 reliability.Also gender, education,experi Ence were effective on employees organizational commitment.Almost 65% of dependent variable commitment changes were explained by independent Variables.