عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر ارتقاء اثر بخشی دوره های آموزشی شرکت ملی نفت ایران و ارئه مدل اثر بخشی آموزشی مناسب



    دانشجو در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر ارتقاء اثر بخشی دوره های آموزشی شرکت ملی نفت ایران و ارئه مدل اثر بخشی آموزشی مناسب" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1535ع;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45867
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    خدایار ابیلی

    پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر در ارتقاء اثربخشی دوره های اموزشی شرکت ملی نفت ایران پرداخته تا بواسطه شناسایی این عوامل مدل مناسبی در این زمینه طراحی گردد. روش پژوهش پیمایشی بوده و نمونه پژوهش شامل 134 نفر از افراد شرکت نموده در دوره های آموزشی شرکت ملی نفت ایران بوده اند. روش نمونه گیری تصادفی بوده و به علاوه از پرسشنامه محقق ساخته روایی و پایایی سنجی شده به منظور گردآوری داده ها استفاده شده است. داده های حاصل به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شده اند. عمده ترین یافته های پژوهش عبارتند از؛ «t تک متغیره» محاسبه شده در سطح مبین معناداری تاثیر عوامل فردی؛ سطح ویژگی های فردی شرکت-کنندگان در دوره آموزشی(میانگین 79/3 و انحراف معیار 458/0 )، نوع نیازهای غالب شرکت کنندگان(میانگین18/4 و انحراف معیار 588/0 )، نوع علائق و نگرش های غالب شرکت کنندگان(میانگین 15/5 و انحراف معیار533/0 )، سطح انگیزش شرکت کنندگان در دوره آموزشی(میانگین27/4 و انحراف معیار604/0 )، ویژگی های شخصیتی شرکت کنندگان در دوره آموزشی(میانگین 91/3 و انحراف 611/0 ) در ارتقاء اثربخشی دور های آموزشی شرکت ملی نفت ایران بوده است. «t تک متغیره» محاسبه شده در سطح مبین معناداری تاثیر عوامل آموزشی؛ نوع هدف گذاری دوره های آموزشی(میانگین 01/4 و انحراف معیار 721/0 )، نوع امکانات و زمان بندی دوره های آموزشی (میانگین03/4 و انحراف معیار 888/0 )، ویژگی های مدرسین دوره آموزشی(میانگین 22/4 و انحراف معیار558/0 )، محتوای مطرح در دوره آموزشی (میانگین88/3 و انحراف معیار702/0 )، نحوه و سبک تدریس مدرسین دوره آموزشی(میانگین 05/4 و انحراف 626/0 ) و نحوه ارزشیابی مدرسین دوره آموزشی(میانگین 92/3 و انحراف 937/0 ) در ارتقاء اثربخشی دور های آموزشی شرکت ملی نفت ایران بوده است «t تک متغیره» محاسبه شده در سطح مبین معناداری تاثیر عوامل سازمانی؛ وجود خط مشی و قوانین سازمانی متناسب در حمایت از شرکت کنندگان دوره آموزشی(میانگین 07/4 و انحراف معیار 872/0 )، وجود مدیریت و پشتیبانی متناسب در حمایت از شرکت کنندگان دوره آموزشی(میانگین12/4 و انحراف معیار 958/0 ) و وجود جو سازمانی متناسب در سازمان جهت حمایت از شرکت کنندگان دوره آموزشی(میانگین 16/4 و انحراف معیار 937/0 ) در ارتقاء اثربخشی دور های آموزشی شرکت ملی نفت ایران بوده است آزمون فریدمن ضمن معنادار نشان دادن اظهارات پاسخگویان، اولویت‌بندی عوامل فردی مورد بررسی را به ترتیب شامل؛ سطح انگیزش شرکت کنندگان در دوره آموزشی، نوع نیازهای غالب شرکت کنندگان در دوره آموزشی، نوع علائق و نگرش های غالب شرکت کنندگان در دوره آموزشی، ویژگی های شخصیتی شرکت کنندگان در دوره آموزشی و سطح ویژگی های فردی شرکت کنندگان در دوره آموزشی نشان داد آزمون فریدمن ضمن معنادار نشان دادن اظهارات پاسخگویان، اولویت‌بندی عوامل آموزشی مورد بررسی را به ترتیب شامل؛ ویژگی های مدرسین دوره آموزشی، نحوه و سبک تدریس مدرسین دوره آموزشی، نوع امکانات و زمان بندی دوره آموزشی، نوع هدف گذاری دوره آموزشی، نحوه ارزشیابی مدرسین دوره آموزشی، نوع محتوای مطرح در دوره آموزشی نشان داد. رتبه بندی اظهارات پاسخ گویان در خصوص عوامل سازمانی موثر بر اثربخشی آموزشی به ترتیب شامل؛ وجود جو سازمانی متناسب در شرکت جهت حمایت از شرکت کنندگان دوره آموزشی، وجود مدیریت و پشتیبانی متناسب در حمایت از شرکت کنندگان دوره آموزشی، وجود خط مشی و قوانین سازمانی متناسب در حمایت از شرکت کنندگان دوره آموزشی بوده اما نتایج آزمون حاکی از عدم معناداری رتبه بندی مذکور می باشد در پایان با استفاده از نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل تاثیر گذار بر اثربخشی آموزشی، به طراحی مدلی جهت ارتقاء اثربخشی دوره های آموزشی شرکت ملی نفت ایران پرداحته شده است. واژگان کلیدی: عوامل فردی، عوامل آموزشی، عوامل سازمانی، اثربخشی آموزشی، شرکت ملی نفت ایران
    Abstract
    The present study aimed at studying the influential factors on the training programs in Iranian National Oil Company and providing an appropriate model. Descriptive and survey methods were used to achieve the purpose; 134 person participated in training programs in Iranian oil Company were selected through random-sampling method that responded to a researcher-made questionnaire, the reliability of which had been confirmed through Cronbach ? coefficient. Data were analyzed both through descriptive and inferential statistics methods. Most important findings from this study include: As for individual factors, on – sample t-test showed individual factors including the level of individual characteristics of participants in training program (Mean:3.78; SD: ±0.458), the type of participants needs (Mean: 4.18; SD: ±0.588), the type of interests and attitudes of participants (Mean: 4.15; SD: ± 0. 533) the level of participants motivation (Mean: 4.27; SD: ± 0.604) personal characteristics of participants in training programs(Mean: 3.91; SD: ± 0.611) had a significant effect on the promotion of effectiveness of training programs in the Iranian Oil company (?=0.05) One–sample t-test showed that training factors including; the type of goal setting of training programs (Mean: 4.01; SD: ± 0.721) the type of possibilities and time of training programs (Mean: 4.03; SD: ± 0.888) teacher characteristics of training programs(Mean: 4.22; SD: ± 0.588) the content of training programs(Mean: 3.88; SD: ± 0.702)Training style and teaching method of training programs(Mean: 4.05; SD: ± 0.626), evaluation style and method of training programs(Mean: 4.16; SD: ± 0.937) had a significant effect on the promotion of effectiveness of training programs in the Iranian Oil company (?=0.05) One–sample t-test showed that organizational factors including; the existence of appropriate Organizational policies and guideline for supporting of participants in training programs (Mean: 4.07; SD: ±