بررسی کمانش پیچشی- جانبی در تیرهای با مقطع I شکل و ناودانی و نبشی
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1460;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46828
- تاریخ دفاع
- ۱۳ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی مناسکی
- چکیده
- در این پایان¬نامه با استفاده از نرم¬افزار المان¬ محدود ANSYS و با استفاده از المانهای صفحه¬ای Shell، تیرهای با تکیه¬گاه¬های ساده و یک دهانه با مقطعI شکل و ناودانی و نبشی مدلسازی شده و بار بحرانی کمانش پیچشی جانبی آن محاسبه شده و با مقایسه نتایج حاصل از آن با نتایج تئوری¬های کلاسیک علل تفاوت در این دو تئوری بررسی شده است . همچنین به وسیله مدل¬سازی تیرهای لانه¬زنبوری با تکیه¬گاه¬های ساده و یک¬دهانه، بار بحرانی کمانش پیچشی جانبی آنها محاسبه شده و میزان کاهش این بار را به علت وجود سوراخ¬های موجود در جان تیر نسبت به حالتی که جان توپر است به دست آورده¬ شده است. در ادامه به مدل¬سازی تیرهای I شکل با ورق سخت کننده عرضی پرداخته¬ شده و در این حالت نیز با مدل¬سازی تیرهای یک¬دهانه با تکیه¬گاه¬های ساده بار بحرانی کمانش پیچشی جانبی تیرها مورد بررسی قرار گرفته است و میزان افزایش این بار را به علت وجود ورق¬های تقویتی عرضی به دست آورده¬ شده است.
- Abstract
- This thesis intends to study single span hinged beams with I/U and angle sections using ANSYS FEM package and shell elements. The main aspect of the study includes the numerical modeling of lateral torsional buckling critical load verified with the results of available technical literature and comparison of the results with those of classic theories. Studies included the modeling of torsional buckling critical load for single span hinged cast iron beams, with calculation of critical load reduction due to web holes and comparison with that of integrated web beams. Investigations have been followed with numerical studies of I-beams with transverse stiffeners in which the increase of lateral torsional buckling critical load of I-beams after adding transverse stiffeners have been extracted.