عنوان پایان‌نامه

طراحی و مقایسه وزن اسکلت یک ساختمان ۷۰ طبقه فولادی از سیستم‏های لوله‏ای ساده و لوله‏ای دسته‏بندی‏شده و بررسی اثر وجود هسته‏ها و پانل‏های برشی در آن




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1447;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46465
    تاریخ دفاع
    ۱۳ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    عادل تاجی
    استاد راهنما
    یعقوب قلی پور

    با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و نیاز استفاده بهینه‎تر از فضا و همچنین جلوگیری از توسعه افقی شهری مانند تهران، ساخت سازه‎های بلند ضروری به نظر می‎رسد. از طرفی ساخت این قبیل ساختمان‏ها، در اثر عدم توجه به روش‏های نوین طراحی، معمولا چنان پرهزینه است که توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین در این پایان‎نامه، یک نمونه ساختمان بلندمرتبه فولادی با هفتاد طبقه، از یکی از نوین‎ترین روش‏های ساخت، تحت عنوان سیستم لوله‏ای طراحی و مورد بررسی قرار گرفته است. این سیستم که از قاب‎های محیطی با ستون‎های نزدیک به هم و تیرهای عمیق تشکیل شده، دارای چنان قابلیتی است که در بیشتر حالات مقدار مصالح سازه‎ای مورد استفاده، نسبت به سیستم‎های قابی متداول به نصف تقلیل پیدا می‏کند. از جمله مزایای دیگر این سیستم، انعطاف‎پذیری زیاد آنها در تقسیم‏بندی فضاهای داخلی، کاهش تغییر مکان‎های جانبی سازه و اجرای تکراری سیستم سازه‎ای کف‎ها می‎باشد. اما به دلیل انعطاف‎پذیری تیرهای پیرامونی در این سیستم‎ها، تغییر شکل‎های ناشی از برش ایجاد می‎شود که به پدیده لنگی برشی معروف است که باعث می‎شود کارایی سیستم‎های لوله‎ای تا اندازه‎ای کاهش و وزن آنها افزایش یابد. بنابراین در این تحقیق سعی شده، روشهای متداول افزایش ظرفیت در ساختمان‏های لوله‎ای مورد بررسی و مقایسه قرار داده شود. به همین جهت، ساختمان 70 طبقه مزبور در سیستم‎های (لوله‎ای ساده)، (لوله با هسته برشی لوله‎ای)، (لوله با هسته برشی مهاربندی شده)، (لوله دسته‎بندی شده) و (لوله خرپایی با پانل‎های برشی محیطی) طراحی شده است. همچنین در هر سیستم جهت بهینه‏یابی، فاصله ستون‎های محیطی و عمق تیرهای پیرامونی، که از عوامل مؤثر در کاهش پدید? لنگی برشی و وزن ساختمان می‎باشند، تغییر داده شده و در نهایت مدل‎ها در هر سیستم از لحاظ رفتاری و وزنی با یکدیگر مقایسه و حالت بهینه معرفی شده است. مجموعه این بررسی‎ها بیانگر این مطلب است که سیستم‎های لوله خرپایی و بعد از آن سیستم لوله دسته‎بندی شده، کمترین وزن اسکلت و بیشترین تاثیر را در کاهش پدید? لنگی برشی دارند.
    Abstract
    Based on rapid increasing population, issues regarding this matter have been raised which one of the most important of them is the optimum use of the space and avoiding horizontal civil development in populous cities, such as Tehran. As a result constructing high-rise buildings have been proposed. If new methods of designing are omitted in sky scraper construction, it will be so expensive and won’t commodious. Because of its key importance, in this thesis we have applied an effective construction method to design seventy floors building, called Tubular system. This system consists of peripheral frame-work with close-set columns and deep beams. In comparison with common framed systems, a Tubular system has some advantages those are as follows: the amount of used materials decrease up to half. Furthermore this kind of systems is really flexible in case of interior spaces partitioning, lateral displacements decreasing, and also deck systems duplication. Whereas, flexibility in spandrel beams in these systems causes shear deformation which is named shear-lag phenomena. As a result, the efficiency of tubular systems will be decreased, and also their weights will be increased. In this thesis we surveyed and compare the common methods of increasing the capacity in tubular systems. Therefore, the aforementioned seventy floors building has been designed by applying the following methods: Simple tubular system, Tube-in-tube system, Core-braced tube system, Bundled-tube system and Hull-braced-tube system. The performances of methods were compared with respect to various amounts of peripheral columns and depth of beams, because these two items are the main cause of decreasing shear-lag phenomena and weight of building. To find the optimum design, the behavior and weight of models have been compared. This research shows that the Hull-braced-tube system and the Bundled-tube system have the minimal skeleton weights and maximum effect on decreasing in shear-lag phenomena, respectively.