عنوان پایاننامه
پرتال نویسی مدیریت دانش برای دبیرخانه تشخیص مصلحت نظام
- رشته تحصیلی
- مطالعات منطقه ای - مطالعات ایران
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده حقوق و علوم سیاسی شماره ثبت: LP3026;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53075
- تاریخ دفاع
- ۲۹ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمدمهدی هوشنگ
- استاد راهنما
- کیومرث اشتریان
- چکیده
- مهمترین ابزار تولید، در حال حاضر، دانش است و خواهد بود. در یک سازمان دو نوع دانش وجود دارد. دانش ضمنی و دانش صریح که بیشتر دانش در یک سازمان از نوع ضمنی است. مدیریت دانش، تبدیل دانش ضمنی به دانش صریحی است که در یک سازمان به اشتراک گذاشته میشود. در مدیریت دانش سعی میشود با دانش به عنوان یک کالای سرمایهای رفتار شود. مدیریت دانش فرآیندی است که در آن سازمانها ارزشهایی را از داراییهایی که مبتنی بر دانش و خردمندی است، تولید میکنند. مدیریت دانش به فرآیند شناسایی، به دست آوردن، توزیع و حفظ و نگهداری دانشی مربوط میشود که برای سازمان دارای اهمیت است. اما دانش همان تجربه است. مهمترین مزایای استفاده از مدیریت دانش تسهیل اشتراک و استفاده مجدد از دانش میباشد. مهمترین ابزاری که فرآیند مدیریت دانش را تسهیل میکند، پرتال میباشد. با مدیریت دانش میتوان مدعی شد که وظایف و کارکردهای یک سازمان کارآمدتر میشود. با مدیریت دانش قصد ایجاد بستری را داریم که در آن کارگزاران منفعل تبدیل به کارگزارانی فاعل، آگاه، مولد و با اراده شوند که آینده ساختار را بوسیله خلاقیت، نوآوری و ارزش تولید شده درون سازمانی تضمین کند. با مدیریت دانش میتوان ادعا کرد که رضایت کارکنان افزایش مییابد. افزایش رضایت کارکنان منتهی به فرآیندهای کارآمدتر و موثرتر یک سازمان می شود. زمان پاسخگویی به نیازها و هزینههای سازمان کمتر و از دوباره کاریها و تجربههای تکراری جلوگیری میگردد. محصولات و خدمات کارشناسانه باکیفیت بالاتر، خلاقانه و نوآورانهتر و با استفاده از منابع داخلی یک سازمان تولید میگردد. در نتیجه مشتریان یک سازمان رضایتمندتر خواهند شد، که در پایان منتهی به رضایت ذینفعان آن سازمان میشود. در نتیجه معماری مدیریت دانشکارایی، صرفهجویی، خلق فرصتهای جدید، تغییر و نوآوری، منابع انسانی، رشد و یادگیری، راندمان و رضایتمندی را در یک سازمان هدف قرار میدهد.
- Abstract
- The most important means of production are not capital, natural resources and labor any more. Today the fundamental mean of production is knowledge that would last forever. Knowledge management is to transform an implicit knowledge to an explicit knowledge that is shared in an organization. In knowledge management, knowledge is regarded as a capital product. It is a process that the organizations product those values based on wisdom and knowledge properties. Furthermore, the process of recognition, attainment, allocation, preserving the vital knowledge of that organization is another function of knowledge management. Knowledge is experience, everything else is just information. There are two types of knowledge in every organization: explicit and implicit, even though implicit one is more common. The advantage of applying knowledge management is to facilitate the sharing and reusing the knowledge. The most important means that facilitate the process of knowledge management is portal. In this respect, we aim at exploiting knowledge management for improving the efficacy of an organization and its functions. In actual fact, we try to attain a condition in which passive agents turn to active, conscious, productive and assertive one so as to guarantee the future of that structure by their creativity, novelty and constructed values. By knowledge management, one can proclaim that the personnel are fully content. High Satisfaction leads to more effective and more productive process in operational section of the organization, the accountability will be achieved. Moreover, by this we can reduce the losses and redoing the mistakes. Goods and services are produced much more qualified, innovative and by internal resources of the organization. Following this, the consumers will be satisfied as the most important requirement of the organization’s products, and then the stakeholders will be satisfied as well. So, knowledge management considers the efficacy, saving, creating new opportunities, changing and creativity, human resources, development and learning and satisfaction. Keywords: Types of Knowledge, Knowledge Management, Models of KM, Implementation of KM, KM Barriars.