عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر دمای تراکم، درصد قیر و انرژی تراکم بر روی خصوصیات مخلوط‌های آسفالتی گرم ‏



    دانشجو در تاریخ ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر دمای تراکم، درصد قیر و انرژی تراکم بر روی خصوصیات مخلوط‌های آسفالتی گرم ‏" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1441;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46278
    تاریخ دفاع
    ۲۹ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    منوچهر لطیفی نمین

    روسازی‌های آسفالتی در ایران با وجود در نظر گرفتن عمر بهره برداری بطور معمول حداقل 10 سال در مرحله طراحی، در همان سالهای اولیه پس از بهره‌برداری، دچار خرابی‌های عمده‌ای می‌شوند که نیاز به مرمت و روکش را ایجاد می‌کند. بدین ترتیب هزینه‌های زیادی جهت تعمیر و نگهداری راه آسفالتی به دولت تحمیل می‌گردد. این خرابی‌ها که از آن به‌عنوان خرابی زودهنگام یاد می‌شود، علل مختلفی دارد که مربوط به نواقص در مرحله طراحی، اجرا و یا بهره‌برداری نامناسب باشد. با توجه به اینکه در مرحله طراحی سعی می‌شود معیارهای آئین‌نامه‌ای رعایت گردد، به نظر می‌رسد که عمده نواقص به مرحله اجرا مربوط باشد که این نواقص می‌تواند شامل کیفیت نامناسب مخلوط آسفالتی، شرایط تراکم نامناسب، دمای پائین مخلوط درحین عمل تراکم و غیره باشد که عمدتا ناشی از عدم نظارت صحیح است. در این پژوهش، در محیط آزمایشگاهی تراکم مخلوط آسفالتی گرم در دمای پائین‌تر از دمای استاندارد، به‌عنوان یکی ار نواقص در مرحله اجرا مدنظر قرار می‌گیرد تا اثرات مخرب آن بررسی گردد. بدین منظور نمونه‌های آسفالتی با دانه‌بندی مشخص و با دمای تراکم مختلف (140 و 120 درجه به‌عنوان دماهای استاندارد و 100،80 و60 درجه به‌عنوان دماهای پائین‌تر از دمای استاندارد) تهیه و تحت آزمایشهای کشش غیر مستقیم برای تعیین مدول برجهندگی و خزش استاتیکی برای تعیین حساسیت به شیارشدگی، قرار گرفتند. همچنین سعی شد تا با تغییر درصد قیر (5، 5/5، 6 و 5/6 درصد) و تعداد ژیراسیون (75، 100 و 125 ژیراسیون) برای نمونه‌های مختلف، تاثیر این پارامترها نیز در تغییر خصوصیات مکانیکی نمونه‌ها مشاهده شود. نتایج آزمایشات نشان دهنده تاثیر عمده دمای تراکم بر روی مقادیر مشخصه‌های مکانیکی بودند. درصد قیر باعث تا حدی تاثیرگذار بوده ولی تعداد ژیراسیون در اغلب موارد تغییر قابل توجهی در خصوصیات مکانیکی ایجاد نکرد. در این بین عدم مشاهده تغییرات محسوس در حجم نمونه‌ها قابل توجه بود.
    Abstract
    In spite of considering commonly operational life of at least 10 years in the design phase of asphalt pavements, at primary years after the operation, they face major failures those require to be repaired. Therefore it imposes heavy expenses for the repair and maintenance of asphalt pavements to the government. These failures which are remembered as early failures, have various causes related to defects in the design phase, implementation and operation. Considering that at the design stage is trying to be adhered Code criteria, it appears that the main defects is carried about the defects in implementation phase including poor quality of asphalt mix, poor conditions of compaction, compacting at low temperature during operation and etc. due to lack of supervision. In this study, compaction of hot asphalt mix at temperatures lower than standard temperature, as a defect in implementation phase is considered to evaluate its’ destructive effects on HMA in the laboratory. For this purpose samples of asphalt with specific grading and density with different temperatures (140 and 120 centigrade degrees as the standard temperatures, 100, 80 and 60 centigrade degrees as lower temperatures) prepared and indirect tensile tests to determine the resilient modulus and static creep test to determine the sensitivity of rutting conducted on them. Also various percentage of bitumen (5, 5/5, 6 and 6/5 percent) and gyration numbers (75, 100 and 125 gyrations) for different samples, is considered to observe the impact of these parameters on mechanical properties of the HMA. Test results indicated major effect of the compaction temperature on the mechanical characteristics. Percentage of bitumen was caused partially effective in most cases but the number of gyrations did not cause significant changes in mechanical properties. Finally insignificant changes in samples volume in spite of changing compaction temperature and compaction tries, was remarkable.