عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه تربیت اخلاقی و تربیت دینی با تاکید بر نظر دیویدکار



    دانشجو در تاریخ ۰۳ تیر ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه تربیت اخلاقی و تربیت دینی با تاکید بر نظر دیویدکار" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 36434;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1254ع
    تاریخ دفاع
    ۰۳ تیر ۱۳۸۵
    استاد راهنما
    خسرو باقری نوعپرست

    دست یابی به یک الگوی مناسب برای تربیت اخلاقی، یکی از مهم ترین نیازهای نظام تربیتی می باشد . رواج الگوهای سکولار در زمینه تربیت اخلاقی در مغرب زمین که همراه با به چالش کشیدن تربیت اخلاقی مبتنی بر دین است ، نیاز به بررسی و ارزیابی منطقی رابطه تربیت اخلا قی با تربیت دینی را ضروری می نماید .در پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه تربیت اخلاقی و تربیت دینی انجام گرفته، ابتدا آراء و اندیشه های لاورنس کولبرگ بعنوان یکی از مدافعان تربیت اخلاقی سکولار بررسی شده است . کولبرگ با تکیه بر اصول اخلاقی جهان شمول و ایده اح ترام به افراد کانت، انتقال ارزشهای دینی از طریق مدارس را تجاوز به حقوق شهروندان و درنتیجه غیر قانونی می داند. از سوی دیگر وی با مسلم انگاشتن استقلال اخلاق از حوزه های دیگر فهم بشری ، نظریه "لازم اما ناکافی" را در باره رابطه تحول اخلاقی با تحول دینی ارائه می کند.فضیلت گرایان جدید در حوزه تربیت اخلاقی که متاثر از اندیشه های ارسطو و نظریه پردازان اخلاقی جماعت گرا می باشند، با رد الگوی استقلال اخلاقی ، اخلاق را بطور کامل وابسته به فرهنگها و سنتها دانسته، و امکان تربیت اخلاقی خنثی را منتفی می دانند. از نظر این گروه، تربیت اخلاقی دینی مبتنی بر عقل نمی تواند وجود خارجی داشته باشد . دیوید کار با ار ائه تقریری متفاوت از اخلاق فضیلت ، هر دو رویکرد عقلگرا و جماعت گرا ر ا، با این مبنا که دیدگاههای دینی الزام ًا به یک رویکرد غیر عقلانی در زمینه تربیت اخلاقی منتهی نمی شوند ، به چالش می کشد. به نظر می رسد با تکیه بر تعریفی که کار از تربیت اخلاقی دینی ارائه می دهد، بتوان ادعا کرد که تربیت اخلاقی می تواند در عین حال که نسبت به دین خاصی وابسته است از عنصر عقلانیت نیز برخوردار باشد.
    Abstract
    Laying out a coherent and relevant model for moral education is an essential and important element of any educational system. The emergence and prevalence of the secular patterns of moral education in Western world which has been closely associated with a critical approach to any religiously based conception of moral education has increasingly been a challenge for the traditional view of the relationship between moral and religious education, i.e., identity. This recent challenge, invites all religiously concern scholars and researchers in the field of education to rethink the logical basis of this relationship. The primary focus of this dissertation is to investigate this relationship, as a response to the aforementioned challenge. The writer first addresses the theories of L. Kohlberg, which is one of the advocates of the secular moral education, in this regard. Insisting on universal moral principles and the Kantian idea of the reverence for all human beings, Kohlberg declares any kind of imposing religious values to the students through public schools illegitimate, as a violation of the modern concept of citizens' rights. On the other hand, taking for granted the independence of moral insights from other categories of human understanding and perception, he proposes the theory of “necessary but not sufficient” to deal with the relationship between moral and religious evolution. On the other hand, modern Virtue Ethicists who are influenced by the Aristotelian thought and Communitarian moral theorists deny the independency of moral realm and see moral values as totally dependent upon cultural and social contexts which makes a neutral moral education impossible. So, in spite of Kohlberg rationalistic view, there can be no viable moral education based upon reason. David Carr, by proposing a different understanding of the ethics of virtue, criticizes both Communitarian and rationalist approaches. He believes that holding religious beliefs does not necessarily imply a non-rational approach to moral education. It seems that, in the light of Carr’s definition of religious moral education, we can argue for the claim that moral education could be a rationally acceptable one while, at the same time, being dependent upon a specific religious system of beliefs. However, we will see that there are some interpretations of religious beliefs that cannot be integrated to any rationally acceptable moral education.