بسط و گسترش استراتزی های سازمان با رویکرد تلفیقی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46394
- تاریخ دفاع
- ۰۷ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- علی صفاییان نایینی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- برنامه های استراتژیک مدیران را وادار می کند تا به جای تمرکز صرف بر موضوعهای کوتاه مدت، به بررسی مباحث سازمانی گسترده تر بپردازند، درواقع هدف از برنامه ریزی استراتژیک، کمک به سازمانها برای کسب مزیت رقابتی است. گرچه وظیفه برنامهریزی استراتژیک برای کل سازمان در درجه اول به عهده مدیریت عالی است و مبنایی فراهم می کند تا پس از انتخاب راهبردهایی مطمئن، بهبود سازمان و دیگر فعالیت های تغییر محور را در اولویت قرار دهد و در نتیجه فعالیت هایی که در راستای اهداف راهبردی سازمان نیستند، باید پایان داده شوند و یا حذف گردند.، ولی مدیران سایر سطوح نیز باید در آن شرکت کنند وآن را مورد حمایت قرار دهند و مسئولیت هدایت فراگرد برنامه ریزی استراتژیک در حوزه کاری خود را برعهده گیرند. در فرایند مدیریت استراتژیک، اجرای استراتژی ها و بسط وگسترش آن در سطح سازمان با هدف اینکه کلیه واحدهای کسب و کار در سازمان به یک سمت واحد همسو شوند و در مسیر استراتژی ها برنامه های خود را سوق دهند، نیازمند طراحی و ایجاد یک نظام و چارچوب است. زیراکه با فرض پذیرش فلسفه برنامه ریزی استراتژی در سازمان و نگرش به آینده در سازمان ها همیشه این خلا احساس می شود که اکثر سازمانها استراتژی های مورد نیاز خود را با توجه به چشم انداز و اهداف تدوین می نمایند اما جهت دستیابی به آنها الگو یا چارچوب و مدلی فراگیر برای پیاده سازی و گسترش استراتژی ها در کلیه سطوح سازمان ندارند. در همین راستا رویکردها و مدل های مختلفی درجهت پیاده سازی استراتژی ها معرفی شده است اما با تحقیقات و مطالعات حاصل شده در متون مدیریتی درباره گسترش و جاری سازی استراتژی ها دو رویکرد "کارت امتیازی متوازن" و "هوشین کانری" انتخاب شدند. کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری ابزارهای مکمل یکدیگرند که در این تحقیق با معرفی و بررسی مدل های رایج در دو رویکرد فوق به ارائه چارچوبی تلفیقی از دو مدل در زمینه "بسط و گسترش استراتژی" می پردازد. در این تحقیق کارت امتیازی متوازن، برنامه ریزی بلند مدت و در سطح کلان و هوشین کانری پیاده سازی و اجرای کوتاه مدت استراتژی و اهداف بلند مدت را دنبال می کند. در ادامه و با توجه به محدوده تعریف شده در تحقیق، به تعریف اهداف عملکرد و شاخص های کلیدی عملکرد در شرکت ساپکو پرداخته می شود تا مورد مطالعه نیز به موفقیت حاصل از پیاده سازی استراتژی
- Abstract
- ندارد