عنوان پایاننامه
ارزیابی فنی پیشنهادات ارائه شده برای رژیم حقوقی دریای خزر
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران- نقشه برداری- ژئودزی(هیدروگرافی)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1807;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45713
- تاریخ دفاع
- ۰۴ مهر ۱۳۸۹
- استاد راهنما
- محمدحسن نامی
- دانشجو
- محمد راحمی
- چکیده
- قوانین بین الملل فاقد رویه ای فنی مشخص در خصوص تحدید حدود دریاچه ها و آبهای بسته بوده و بدین لحاظ در سطح جهان حسب مورد، روشهای مختلفی برای تحدید حدود کشورهای با مرز دریاچه ای، بکار گرفته شده است. پایه و اساس تحدید حدود مرزهای دریایی روشهای ریاضی و هندسی است. در این پایان نامه به معرفی برخی از روشهای متداول تقسیم دریاچه ها مانند روش استفادهی مشترک یا مشاع، روش تقسیم براساس خط تالوگ، تقسیم براساس حقوق بین الملل دریاها و... پرداخته شده است. روش فیلتر چرخ واگن جهت تعیین خطوط مبدا ساحلی معرفی و بر روی دریای خزر اعمال گردیده است. همچنین برخی روشهای متداول تحدید حدود، از قبیل خط میانی، رگرسیون کمترین مربعات، پلی گون و دوایر متحدالمرکز، درمورد دریای خزر انجام شده و به شرح و توصیف معایب و مزایای هرکدام از روشها پرداخته و روش جدید برای کشورهای با ساحل مقعر پیشنهاد شده است. روش جدید در دریای شمال با روش تحدید حدود مرز آلمان و کشورهای همسایه هلند و دانمارک مقایسه و تطابق خوب آن با مرز دریائی موجود آنها، مورد تائید قرار گرفته است. علاوه بر این، روش پیشنهادی در مورد دریای سیاه مرز اوکراین و رومانی بررسی گردیده و نهایتاً در دریای خزر به عنوان مطالعه موردی در مقایسه با روشهای دیگر تحدید حدود مورد ارزیابی قرار گرفته است. این روش می تواند برای کشورهای با ساحل مقعر به عنوان یک روش منصفانه در تحدید حدود به حساب آید. در ادامه بحث، روشی فنی و مناسب و بر اساس مدلسازی ریاضی، جهت تقسیم دریای خزر ارائه گردیده است، بطوری که سهمی بیش از 20 درصد برای ایران به همراه خواهد داشت. این روش می-تواند ادعایی منطقی در مورد سهم ایران از منابع بستر و زیر بستر دریای خزر باشد. در مجموع بررسی کلیه روش های تحدید حدود، نشان می دهد که براساس معیارهای تقسیم مرزهای دریایی، سهم ایران از دریای خزر بیش از 20 درصد خواهد بود.
- Abstract
- The international laws of the sea are not having specific laws concerning the delimitation of maritime boundaries within the lakes and inland bodies of water, and as the result various methods have been applied for delimitation of the international boundaries within such bodies around the world. Delimitation of the marine boundaries relies mainly on the mathematical and geometrical methods. This research has started with the review of applied methods for the delimitation of the international borders within the lakes, such median line, generalization of the coast lines based on least squares fitting of a line and application of the polygons. Next, two new methods for delimitation of the lake borders are presented. These new methods which are based on “wagon wheel filter” and fitting an ellipse to the water body are applied to delimitation of Iranian sea border at Caspian Sea and also some other place with comparable border situation and resulting border lines are compared with that has been settled by those states. Among the cases that have been considered for checking the results of border delimitation based on the new proposed methods is North Sea i.e. the sea border of Germany with Denmark and Netherlands. The results of the comparisons show that our proposals can be considered as alternative methods and applicable to the cases similar to the sea border of Iran with Azerbaijan and Turkmenistan at the Caspian Sea.