عنوان پایاننامه
ارزیابی عملکرد مدیریت دانش با رویکرد کارت امتیازی متوازن
- رشته تحصیلی
- MBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2604;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62137
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۸۹
- دانشجو
- یحیی شامخی
- استاد راهنما
- رضا توکلی مقدم
- چکیده
- در سالهای اخیر سازمانهای متعددی برای مدیریت سرمایههای فکری خود سرمایهگذاری کردهاند. سازمانهای زیادی اقدام به تعریف پروژههای استقرار سیستم مدیریت دانش کرده و بسیاری نیز در حال بررسی این موضوع و تصمیمگیری جهت اقدام به این سرمایهگذاری هستند. برای بررسی موفقیت فعالیتهای گذشته و یا اتخاذ تصمیمهای آینده در رابطه با یک نظام مدیریت دانش، لازم است روشی برای سنجش موفقیت آن طراحی شود. موفقیت مدیریت دانش وابسته به نیازمندیها، اهداف و برنامههای کلان سازمان است. در این پژوهش ضمن مطالعه ادبیات و سوابق پژوهشهای انجامشده، مدلی برای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش در راستای اهداف استراتژیک سازمان شناسایی و سپس بر اساس آن، شاخصهای کمی ارزیابی عملکرد طراحی شدند. در طراحی شاخصها علاوه بر روش ارائهشده در مدل، از نظرات خبرگان استفاده شدهاست. نهایتا اعتبار مدل مورد استفاده و شاخصهای طراحیشده با گردآوری داده از یک نمونه آماری شامل شش سازمان دانشمحور مورد تحلیل قرار گرفتهاست. در این پژوهش روش اعتبارسنجی جدیدی با الگوبرداری از مدلهای مشابه موجود در ادبیات، طراحی شدهاست. به منظور تحلیل آماری، شاخصهای ارزیابی عملکرد طراحیشده بر اساس مدل، در قالب پنج گروه (یک متغیر وابسته و چهار متغیر مستقل) صورتبندی شدند. روابط میان متغیرها در قالب دو معادله رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه تحلیل دادههای گردآوری شده، شاخصهای مربوط به عملکرد فرایندهای داخلی کسب و کار، مشتریان و رشد و یادگیری ارتباط معناداری با شاخص عملکرد مدیریت دانش دارند، اما میان شاخصهای ارزیابی عملکرد مالی و شاخص عملکرد مدیریت دانش، رابطه معناداری مشاهده نمیشود.
- Abstract
- A large majority of firms invest on managing their intellectual assets. A lot of them have initiated knowledge management systems and some are investigating and deciding on such systems. In order to assess success or failure of a knowledge management (KM) system in a firm, a method is needed to analyze and evaluate its performance. Having a strategic perspective, the system’s performance should be aligned with the firm’s strategic requirements, goals and plans. This paper presents an overview on the performance evaluation literature of knowledge management, and then as a result it indicates a KM evaluation model. This model uses the balanced scorecard (BSC) method in order to evaluate the effects of KM on the firm’s strategic performance. Furthermore, the expert interviews are performed in order to define the indicators. Finally, 24 indicators are defined, which are categorized based on the four BSC perspectives. Finally, data from a statistical sample is collected to evaluate the validity of the model and indicators. This sample contains six knowledge-based firms. Performance indicators are categorized in five variable sets and the relationship between the variables is formulated in two regression equations. The analysis shows that Internal Business, Customers and Learning and Growth indicators have meaningful relation with the knowledge management performance indicator, but the relation between financial indicators and knowledge management is neglectable.