عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عملکرد مدیریت دانش با رویکرد کارت امتیازی متوازن



    دانشجو در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عملکرد مدیریت دانش با رویکرد کارت امتیازی متوازن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2604;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62137
    تاریخ دفاع
    ۱۰ مهر ۱۳۸۹
    دانشجو
    یحیی شامخی
    استاد راهنما
    رضا توکلی مقدم

    در سال‏های اخیر سازمان‏های متعددی برای مدیریت سرمایه‏های فکری خود سرمایه‏گذاری کرده‏اند. سازمان‏های زیادی اقدام به تعریف پروژه‏های استقرار سیستم مدیریت دانش کرده و بسیاری نیز در حال بررسی این موضوع و تصمیم‏گیری جهت اقدام به این سرمایه‏گذاری هستند. برای بررسی موفقیت فعالیت‏های گذشته و یا اتخاذ تصمیم‏های آینده در رابطه با یک نظام مدیریت دانش، لازم است روشی برای سنجش موفقیت آن طراحی شود. موفقیت مدیریت دانش وابسته به نیازمندی‏ها، اهداف و برنامه‏های کلان سازمان است. در این پژوهش ضمن مطالعه ادبیات و سوابق پژوهش‏های انجام‏شده، مدلی برای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش در راستای اهداف استراتژیک سازمان شناسایی و سپس بر اساس آن، شاخص‏های کمی ارزیابی عملکرد طراحی شدند. در طراحی شاخص‏ها علاوه بر روش ارائه‏شده در مدل، از نظرات خبرگان استفاده شده‏است. نهایتا اعتبار مدل مورد استفاده و شاخص‏های طراحی‏شده با گردآوری داده از یک نمونه آماری شامل شش سازمان دانش‏محور مورد تحلیل قرار گرفته‏است. در این پژوهش روش اعتبارسنجی جدیدی با الگوبرداری از مدل‏های مشابه موجود در ادبیات، طراحی شده‏است. به منظور تحلیل آماری، شاخص‏های ارزیابی عملکرد طراحی‏شده بر اساس مدل، در قالب پنج گروه (یک متغیر وابسته و چهار متغیر مستقل) صورت‏بندی شدند. روابط میان متغیرها در قالب دو معادله رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه تحلیل داده‏های گردآوری شده، شاخص‏های مربوط به عملکرد فرایندهای داخلی کسب و کار، مشتریان و رشد و یادگیری ارتباط معناداری با شاخص عملکرد مدیریت دانش دارند، اما میان شاخص‏های ارزیابی عملکرد مالی و شاخص عملکرد مدیریت دانش، رابطه معناداری مشاهده نمی‏شود.
    Abstract
    A large majority of firms invest on managing their intellectual assets. A lot of them have initiated knowledge management systems and some are investigating and deciding on such systems. In order to assess success or failure of a knowledge management (KM) system in a firm, a method is needed to analyze and evaluate its performance. Having a strategic perspective, the system’s performance should be aligned with the firm’s strategic requirements, goals and plans. This paper presents an overview on the performance evaluation literature of knowledge management, and then as a result it indicates a KM evaluation model. This model uses the balanced scorecard (BSC) method in order to evaluate the effects of KM on the firm’s strategic performance. Furthermore, the expert interviews are performed in order to define the indicators. Finally, 24 indicators are defined, which are categorized based on the four BSC perspectives. Finally, data from a statistical sample is collected to evaluate the validity of the model and indicators. This sample contains six knowledge-based firms. Performance indicators are categorized in five variable sets and the relationship between the variables is formulated in two regression equations. The analysis shows that Internal Business, Customers and Learning and Growth indicators have meaningful relation with the knowledge management performance indicator, but the relation between financial indicators and knowledge management is neglectable.