عنوان پایان‌نامه

رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و سن و سطح آموزش: مطالعه دانشجویان انگلیسی و غیر انگلیسی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رابطه بین راهبردهای شناختی و فراشناختی و سن و سطح آموزش: مطالعه دانشجویان انگلیسی و غیر انگلیسی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1399/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45790
    تاریخ دفاع
    ۳۰ شهریور ۱۳۸۹

    تحقیق حاضر به بررسی رابطه میان استفاده فراگیران از راهبردهای شناختی و فراشناختی، سن، مقطع تحصیلی و رشته تحصیلی آنان می پردازد. این تحقیق در پاسخ به نیاز به تکرار بیشتر تحقیقات در حوزه کاربرد راهبردها و پایه تحقیقاتی نوینی در خصوص راهبردههای فراگیری زبان در میان فراگیران جوان، به بررسی استفاده این راهبردها توسط فراگیران جوان و میانسال می پردازد. پژوهش حاضر همچنین استفاده راهبردها را در میان فراگیران مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های مختلف تحصیلی مورد بررسی قرار داده است. شرکت کنندگان پژوهش حاضر شامل دو گروه فراگیران جوان و میانسال بودند. فراگیران مقطع راهنمایی (تعداد = ??) و دبیرستان (تعداد = ??) در دوره سنی ??و ?? در گروه شرکت کنندگان جوان قرار گرفتند. فراگیران میانسال شامل دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی اعم از علوم اجتماعی (تعداد = ??)، علوم انسانی (تعداد = ??) و آموزش زبان انگلیسی (تعداد = ??) بودند. از شرکت کنندگان درخواست شد که ابتدا آزمون تافل را جواب دهند و سپس راهبردهای استفاده شده را با پاسخ دادن به پرسشنامه ی فهرست راهبردهای فراگیری مشخص کنند. نتایج همبستگی عملکرد فراگیران در آزمون تافل با نتایج پرسشنامه ی فهرست راهبردهای فراگیری نشان داد که همبستگی متوسط، مثبت و معنا داری میان راهبردها و آزمون تافل در بین فراگیران جوان و میانسال وجود دارد. آزمون تحلیل واریانس یک راهه (one-way ANOVA)جهت پی بردن به این نکته که آیا دانشجویان مقاطع متفاوت تحصیلی و رشته های متفاوت تحصیلی تفاوتی در استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی دارند یا خیر، انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به صورتی متفاوت از این راهبردها استفاده می کنند اما دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی تفاوت معناداری را در استفاده از راهبر دها نشان ندادند.
    Abstract
    Abstract This study was an attempt to investigate the relationship between the learners’ use of cognitive and metacognitive strategies, their age, levels of education and field of study. Responding to the call for more replication of strategy research and for a new research base on language learning strategies and age, this research was conducted to investigate the use of cognitive and metacognitive strategies by young and adult learners. The present study also examined the employment of strategies across level of education and field of study of the participants. The participants of this study were two main groups of adult and young learners. The young participants included the junior high school (n=30) and senior high school (n=30) learners between the ages 14 and 17. The adult participants were university learners of different fields of study including Social Sciences (n=30), Humanities (n=30), and Language Learners (n=30). Participants were asked to complete a reading comprehension test, after which they were asked to report their employed cognitive and metacognitive strategies in the Strategy Inventory for Language Learning (SILL). The results of the participants’ performance on the reading comprehension tests were correlated with their use of cognitive and metacognitive strategies. The results of the Correlation Coefficient indicated that there were moderate, positive, and significant correlations between strategy types and the reading performance of the young and adult learners. To examine whether or not differences exist in the students’ strategy use across their level of education and field of study, a one-way ANOVA was conducted. The results showed that the preferences for the cognitive and metacognitive strategies differed across level of education. The findings also revealed a non-significant difference in participants’ use of strategies across various fields of study.