عنوان پایاننامه
نشانه شناسی نمایشنامه های ژان پل ساتر
- رشته تحصیلی
- کارگردانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48452
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- مینا محسنیان
- استاد راهنما
- بهروز محمودی بختیاری
- چکیده
- چکیده در این جستار، سعی بر این است که با بهره گرفتن از رویکرد نشانهشناسی و همچنین بهره گرفتن از آن به عنوان یک روششناسی- فی الواقع شیوهای از کار تئاتری و رویکردی به تئاتر برای کشف راهها و امکانات جدید دیدن به عنوان روشی کاربردی- آگاهی جمعی را چه به عنوان دست اندرکاران اجرایی تئاتر و چه به عنوان مخاطب، در زمینه چگونگی ساخته شدن درام و تئاتر افزایش دهیم. برگزیدن این رویکرد ما را به بررسی چونی اثر به جای چیستی، یاری میکند و آگاهی ما را نسبت به توانش ( potential ) درام و تئاتر افزایش میدهد. برای این منظور، ما نیازمند شناخت رویکرد نشانهشناسی به عنوان یک علم میباشیم. سپس به بررسی تمایز و تعامل میان درام و تئاتر میپردازیم. در مرحله بعد به بررسی نشانههای موجود در درام و تئاتر میپردازیم. پس از آن نگاهی کوتاه به زندگی ژان پل سارتر و آثارش میاندازیم. به معرفی دو اثر او، شیطان و خدای خوب و روسپی بزرگوار، میپردازیم و پس ار آن الگوی کوزان را در نحوه برخورد و اجرا روی شیطان و خدای خوب پیاده کرده و الگوی کرآلام را بر بخشهای کوتاهی از روسپی بزرگوار بررسی می کنیم.
- Abstract
- Abstract: The ultimate goal of this work is to make use of semiotic methodology, in order to increase the general understanding of the audience in interpreting the dramatic texts and providing better performances. With choosing this methodology, the essence of the theatrical phenomenon become more important than its appearance. This way, the potential of understanding theatre may be elevated in the audience. In order to get this objective, we require to have a proper understanding of semiotics as a branch of human knowledge. After introducing this, the distinction between theater and drama will be explained, and will focus on the signs existing in theatre and drama. After a brief review of Jean Paul Sartre’s biography, we will introduce two of his major works The Devil and Good Lord and Respectful Prostitute, and then we will apply Kvzan’s model in interpreting the drama The Devil and Good Lord, and Elam’s model will also be considered in analyzing the work Respectful Prostitute. The work terminates with a report on the practical thesis.