عنوان پایاننامه
آموزش تکلیف مدار:تمرکز بر روی فرم در مراحل پیش و پس از تکلیف
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1434/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47633;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47633
- تاریخ دفاع
- ۲۳ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- شیرین سلطانیه
- استاد راهنما
- سیدمحمد علوی
- چکیده
- چکیده مطالعات گوناگونی در مورد اجرای روش "آموزش تکلیف مدار" انجام شده اند. ولی فقدان یک اتفاق نظر همچنان در میان روش گرایان راجع به اینکه در چه مواردی بر "تمرکز روی فرم" باید تکیه نمود، بطوریکه از تمرکز زبان آموز بر روی معنی جلوگیری نشود، وجود دارد. این مطالعه کارایی"آموزش تکلیف مدار" را با تغییر بر "تمرکز روی فرم" مورد بررسی قرار می دهد. در این مطالعه تفاوتهای بین عملکرد و نتایج حاصل در زبان آموزان زن و مرد با تغییر در ترتیب فرم، مورد بررسی قرار می گیرند. برای انجام این تحقیق، 70 دانشجو در درس زبان انگلیسی متوسط بعنوان زبان خارجه در رشته های معماری (تماما زن) و مهندسی عمران (تماما مرد) انتخاب شدند. برای کنترل ترتیب "تمرکز بر روی فرم" یک مشاهده از کلاسهای مذکور صورت گرفت. یک امتحان میان ترم بعنوان "پیش آزمون" و یک امتحان نهایی بعنوان "پس آزمون" اجرا کردید. بعلاوه، یک پرسشنامه در انتهای دوره درسی برای نظر خواهی انجام شد. نتایج بر روی دو گروه مورد مطالعه نشان داد که عملکرد زبان آموزانی که "آموزش تکلیف مدار" دریافت کردند بهتر از زبان آموزانی بود که "آموزش تکلیف مدار" را دریافت نکردند.این پیشرفت در عملکرد، در توانایی زبان آموزان در یادگیری لغات بیشتر و جدید، درک مطلب، کار گروهی و یادگیری قوانین گرامری با مثال مشاهده شد. بعلاوه، بر اساس نتایج بدست آمده هیچگونه تفاوت معنی داری در عملکرد زنها و مردها در "آموزش تکلیف مدار" و "تمرکز بر روی فرم" مشاهده نشد.
- Abstract
- Various studies have been carried out regarding the implementation of Task-based Approach to Language Teaching. However, lack of consensus still exists among the methodologists on where to have the focus on form, not to prevent the learners’ attention from meaning. This study investigates the efficiency of Task-based Teaching (TBT) with the change in the focusing on form. In this study the differences between learners’ achievements and performances of male and female, with the changes in the sequencing of form, are investigated. To conduct the research, 70 intermediate Iranian EFL students studying architecture (all females) and civil engineering (all males) were selected. To check the sequencing of focusing on form an observation was carried out. In addition a midterm exam as pre-test and a final exam as post-test were carried out. Moreover, the students’ views and feedbacks were collected through a questionnaire at the end of the course. The results showed that in the two groups under the study, the performances of the students who received Task-based Teaching were better than those with focusing on form in both the midterm and the final exam. This improved performance was observed in the students’ ability to learn new and more vocabulary items, to have better reading comprehension, to participate in group discussions, and to learn new grammatical rules with examples. Furthermore, it was found that there is no significant difference in the performance of male and female learners in focus on form and Task-based Teaching.