عنوان پایاننامه
طراحی یک سیستم خبره فازی......
- رشته تحصیلی
- مهندسی سیستم های اقتصادی - اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1845;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46466
- تاریخ دفاع
- ۳۰ شهریور ۱۳۸۹
- دانشجو
- فرزاد مسگری
- استاد راهنما
- جعفر رزمی
- چکیده
- مدل کارت امتیازی متوازن در سال 1996 ابتدا برای ارزیابی عملکرد ارائه گردید، اما به سرعت کاربرد وسیعی در حوزه مدیریت استراتژیک پیدا کرد و اکنون در بسیاری از شرکتهای مطرح دنیا به عنوان ابزار اجرای استراتژی و کنترلِ آن مورد استفاده قرار میگیرد. برای پیادهسازی این مدل، ابتدا یک نقشه استراتژی در سازمان تدوین میشود که حاوی اهداف استراتژیک است و سپس بر اساس آن، کارت امتیازی تنظیم میگردد که شامل شاخصهایی برای اندازهگیری میزان تحقق اهداف میباشد. اهداف در نقشه استراتژی، در چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی، و رشد و یادگیری قرار میگیرند و در روابطی علت و معلولی، به همدیگر ارتباط داده میشوند. اما این نقشه و روابط علت و معلولی در آن، همچنانکه ارائهکنندگان مدل اذعان دارند، در واقع مفروضات مدیران سازمان برای اجرای استراتژی است و ممکن است با واقعیات موجود تطابق زیادی نداشته باشد. روش معمول برای آزمون این مفروضات و اصلاح نقشه استراتژی، متکی بر گذشت زمان در بازههای طولانیمدت، دریافت بازخورد، و مجددا تدوین مفروضات جدید است. اما در این پایاننامه برای سنجش نقشه استراتژی و کارت امتیازی متوازن و اصلاح آنها، یک الگوریتم بر اساس سیستمهای خبره فازی طراحی شده است که در دورههای کوتاهمدت مورد استفاده قرار میگیرد و علاوه بر شناسایی مفروضات نادرست، روش اصلاح را نیز پیشنهاد مینماید. طبق این الگوریتم یک سیستم خبره فازی بر اساس نقشه استراتژی طراحی میشود که حاوی شاخصهای مربوط به اهداف است. سپس در هر دوره، امتیازات مربوط به شاخصها به عنوان وروردی به سیستم خبره داده میشود و سپس انحرافات بین خروجی سیستم و مقادیر امتیازات در دوره بعد، مشخص میشود و با شناسایی علل این انحرافات، راهکارهایی برای اصلاح نقشه استراتژی یا کارت امتیازی پیشنهاد میگردد. همچنین برای بررسی دقیق نتایج الگوریتم، یک مطالعه موردی هم (به مدت بیش از یک سال) صورت گرفته و اصلاحات لازم بر اساس الگوریتم در کارت امتیازی و نقشه استراتژی به اجرا درآمده است. در نتیجه این تغییرات، انحرافات بین خروجی سیستم خبره و امتیازات شاخصها کاهش پیدا کرده و کارت امتیازی و نقشه استراتژی به واقعیت موجود نزدیکتر شدهاند.
- Abstract
- Balanced Scorecard (BSC) which is used as a strategic evaluation tool, is a method of determining business performance using lagging and leading indicators on the basis of vision and strategies. The method has been developed in 1996 by Robert Kaplan and David Norton and suggests that business performance should be evaluated not only by using financial indicators but also considering non-financial indicators. It has been revealed in the review of relevant literature that despite the satisfying levels achieved in conceptual and theoretical dimension of Balanced Scorecard, the method has some deficiencies in terms of implementation on a quantitative basis and that there remain some problems to be resolved. The indicators in BSC are based on organizational objectives in four perspectives: financial, customer, internal processes, and learning and growth. These objectives in four perspectives are related together in cause and effect relationships. But these relations are only supposed facts which are based on organization managers’ thought. The relations between objectives in any organization determine a strategy map and when indicators are defined for objectives, an indicators’ map is attained. Subject of this study is to design a method for examining the strategy map and relations between objectives and indicators. The method in this research is based on using fuzzy expert systems for simulating relations in strategy map. In this method an algorithm is developed which prepares a feedback in any period of calculating the indicators. in this algorithm the relations between indicators is used for designing the fuzzy expert system. In any period amount of indicators is used as input in expert system and the output of system, will determine the supposed values of indicators in next period. So, by taking the actual amount of indicators in next period, the differences between output of expert system and actual values, can be a reference for giving a systematic feedback to learning more about strategy map and indicators. The algorithm will help organizations to use BSC for implementing strategy with a good feedback, which can be a base for changing and updating indicators, objectives, strategy map, and organization strategy. The algorithm is used in a medium size organization for more than a year and the conclusions determined that it can perform valuable feedback.