عنوان پایان‌نامه

تاثیر درازمدت بازخورد دستوری نوشتاری بر فراگیری حروف تعریف زبان آموزان



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر درازمدت بازخورد دستوری نوشتاری بر فراگیری حروف تعریف زبان آموزان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1425/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47006
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    حمیده معرفت

    چکیده تاثیر دراز مدت بازخورد دستوری نوشتاری مورد مطالعه تجربی دقیق قرار نگرفته است و قسمتی از این مسئله به جاذبه شهودی این نوع بازخورد برمی گردد. تحقیقات معدودی که در زمینه بازخورد دستوری نوشتاری انجام گرفته اند، تاثیر مثبتی برای این نوع بازخورد پیدا نکرده اند (تراسکات، 2007). با این وجود، تعدادی از تحقیقات اخیر تاثیر مثبتی برای بازخورد دستوری گزارش کرده اند .تحقیق حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر دراز مدت بازخورد دستوری نوشتاری بر ساختار نسبتاً پیچیده ای از دستور زبان انگلیسی (حروف تعریف) و نیز توضیح عوامل تاثیرگذار در نتایج متناقض تحقیقات گذشته. سه گروه زبان آموز (51 نفر) در سطح متوسط از دو مؤسسه آموزش زبان در شهر تهران در این تحقیق شرکت کردند، ولی به علت غیبت و ریزش زبان آموزان، تنها 36 نفر برای تحلیل نهایی داده ها باقی ماندند. این سه گروه به صورت تصادفی به گروه بازخوردی تقسیم شدند: گروه بازخورد غیر متمرکز (15 نفر)، گروه بازخورد متمرکز(11 نفر)، گروه کنترل (10 نفر). بازخورد دستوری نوشتاری در مورد حروف تعریف انگلیسی و تعداد محدودی از اشتباهات مختلف دستوری به گروه های بازخورد متمرکز و غیر متمرکز ارائه شد. نتایج نشان داد که بازخورد دستوری گزینشی در کوتاه مدت پیشرفت معناداری در دقت استفاده از حروف تعریف انگلیسی زبان آموزان به وجود نیاورد، و در دراز مدتتاثیر منفی ای بر دقت زبان آموزان داشت. همچنین، نتایج نشان داد تصحیح اشتباهات دستوری به یادگیری سیستم یا ایتم کمکی نمی کند.
    Abstract
    Long-term efficacy of written grammar feedback (WGF) has escaped rigorous empirical investigation, partly due to its strong intuitive appeal. The few studies that have investigated the long-term effect of WGF have failed to find any positive long-term effects (Truscott, 2007). Nevertheless, a number of recent studies have reported a positive effect for WGF. The present study is an attempt to investigate the long-term effect of selective WGF on a relatively complex feature of the English grammar (i.e., use of articles), attempting to shed some light on the factors that may explain the conflicting results of previous studies. Three groups of low intermediate EFL learners (N = 51) from two language schools in Tehran participated in this study, but due to absenteeism and attrition, only 36 students were included in the final data analysis. The three intact classes were randomly assigned to three different feedback conditions: Unfocused feedback (N = 15), focused feedback (N = 11), and no feedback (N = 10). The treatment groups received written grammar feedback on the use of articles and a limited number of various other grammatical categories. The results showed that selective grammar feedback did not produce significant short-term gains in accurate use of English articles, and that it proved to be detrimental in the long run. Moreover, the results showed that grammar correction did not contribute to system or item learning.