طراحی الگوی کارآفرینی اجتماعی در ساماندهی کودکان خیابانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 31;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49067
- تاریخ دفاع
- ۲۹ دی ۱۳۸۹
- دانشجو
- مهری اسدی
- استاد راهنما
- سیدمصطفی رضوی
- چکیده
- یکی از گروههای آسیبپذیر، در جامعه کودکان و نوجوانان هستند. کودکان و نوجوانان به دلیل ویژگیهای خاص خود، همچون فقدان تواناییها و مهارتهای اجتماعی لازم برای مواجهه صحیح و پویا با محیط اجتماعی و وابستگیشان به بزرگسالان و والدین در رفع نیازها و طی کردن مراحل رشد و تکامل خود، بیشتر از سایر گروهها در معرض آسیبپذیری محیطهای شهری قرار دارند. در واقع سرنوشت و آینده این گروه و میزان تاثیرپذیری آنها از آسیبهای اجتماعی، به نحوه عملکرد بزرگسالان و نهادهای اجتماعی حمایت کنندهای مانند خانواده، آموزش و پرورش، دولت، رسانههای جمعی و... و میزان توانایی این نهادها در رابطه با ایجاد شایستگیها و مهارتهای اجتماعی لازم در آنها برای زندگی اجتماعی بهنجار، بستگی دارد. یکی از اقدامات موثر برای رفع این مشکل بکارگیری فعالیتهای کارآفرینانه اجتماعی در جامعه است. از آنجاییکه موضوع کارافرینی اجتماعی در دنیا یک مبحث جدید است برای اینکه بتوان زمینه کارآفرینی اجتماعی در جامعه ایجاد کرد و سپس بر مبنایی آن به حل این معضل اجتماعی پرداخت نیاز به مدلی در این زمینه در کشور است. هدف از این تحقیق تدوین الگوی کارآفرینی اجتماعی برای ساماندهی کودکان خیابانی است. و برای دستیابی به الگو مورد نظر با 22 نفر از اطلاع رسانان کلیدی که با ابعاد و اضلاع مساله و موضوع تحقیق درگیر بودهاند یا به تعبیر دیگر، واجد تجربههای زیستهای در موضوع تحقیق بودند. با روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی یا نظریه برخاسته از دادهها (GT) و از طریق مصاحبه عمیق و فعال و اکتشافی با این مطلعین، در ساختار درونی ارزشها و نگرشها و تجارب زیستیشان در موضوع تحقیق، تعمق و امعان نظر شد. اطلاع رسان در 5 گروه و از بین کسانی بودند که با مساله درگیر بودند و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونهبرداری، بر مبنای " اشباعنظری" بود. دادهها و اطلاعات بهدست آمده از مصاحبهها، ابتدا کدگزاری باز و محوری شدند و در همین راستا کدگزاری انتخابی انجام گرفت. از مصاحبهها مجموعا 552 گزارهی مفهومی اولیه در مرحله کدگزاری باز و 114 گزارهی مقولهای در مرحله کدگزاری محوری، به دست آمد و نهایتا در مرحله کدگزاری انتخابی، قضایایی که روابط تعمیم یافته میان مقولات را منعکس میدارند، وضوح کافی پیدا کردند و مدل GT نمایان شد. این مدل دارای چهار نظریه، موجبات علی، شرایط و زمینه ها، عاملیت و کنش (راهبردها و مداخلات)، بروندادها، پیامدها و نتایج است. بر اساس مدل بدست آمده، پدیده اصلی مسوولیت گمشده ما در قبال کودکان خیابانی است، بعبارت دیگر، در این مدل توضیح داده میشود که چه عواملی و تحت چه شرایطی در بروز این پدیده موثر است. اطلاع رسانان، این پدیده را از طریق موجبات علی آن توضیح میدهند و بیان میکنند که چه عواملی در فرایند شکلگیری این مسوولیت گمشده تاثیر دارد و این مسوولیت در کدام شرایط و زمینهها صورت میگیرد و چه عاملیتها و کنشهایی (مداخلات و راهبردهایی) میتواند در این فرایند اثر بگذارد و چگونه این فرایند به پیامدهای که متضمن شکلگیری کارآفرینی اجتماعی در جامعه و بهدنبال آن ایجاد مسوولیت در قبال این کودکان است، منجر میشود. واژگان کلیدی: کارآفرینی اجتماعی، فعالیتهای کارآفرینانه اجتماعی، نظریه مبنایی (GT) کودکان خیابانی
- Abstract
- One of the vulnerable groups in society is children and adolescents. Due to their special characteristics, such as lack of social abilities and skills - essential for proper and dynamic confrontation with social environment, and also dependence to adults and parents to resolve the needs during the growth and development period, children and adolescents are more vulnerable in urban environments, compared to other groups. In fact, the destiny of this group and how social pathologies affect them depends on the performance of adults and protective social institutions like family, educational system, government, media, etc., and the ability of these institutions to establish competencies and necessary social skills for a normal social life. One of the effective measures to solve this problem is to exploit social entrepreneurial activities in the society. Since the social entrepreneurship is a new topic, providing a proper context for social entrepreneurship in the community and then solving this social dilemma requires an approved model in the country. The purpose of this study which is performed based on the qualitative research methods, the Grounded theory (GT), is to develop the social entrepreneurship pattern for organizing street children in Iran. So, 22 key informant people with eligible research-related experiences were interviewed. Through explorative interviews with these informants, their internal structure of values, attitudes and also experiences were explored based on the research subject. Through a purposeful sampling, informants were selected from five groups that have involved with the issue of research. Sampling was performed based on "theatrical saturation". First of all, open coding and axial coding were applied for data obtained from interviews and selective coding was performed accordingly. Totally, 552 conceptual statements from the open coding and 114 categorical statements from the axial coding were obtained. And ultimately, hypotheses reflecting the generalized relations among categories were clearly recognized and GT model appeared. This model has four theories, casual factors, conditions and areas, agency and action (strategies and interventions), outputs, outcomes and results. Based on the obtained model, the main phenomenon is our missing responsibility toward street children; in other words, this model explains that under what conditions, this phenomenon happens and what factors are most effective. Informants explain this phenomenon by its causative casuals, expressing that: - 'Which factors are effective in forming the missing responsibility?' - 'Under which circumstances, the responsibility would be missed?' - 'Which agencies and actions (interventions and strategies) affect the process?' - 'How does this process lead to outcomes that guarantee the formation of social entrepreneurship in the community and consequently, more responsibility toward street children?' Key Words: Social Entrepreneurship, Social Entrepreneurial Activities, Grounded Theory, Street Children.