عنوان پایان‌نامه

اسطوره نیویورک در پنج رمان از پل استر



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اسطوره نیویورک در پنج رمان از پل استر" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: US17 17 1388;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 47332
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    سیدمحمد مرندی

    چکیده شهر یکی از مهمترین مفاهیم در حوزه مطالعات فرهنگی است . بسیاری از متخصصان این حوزه به مطالعه مفهوم شهر از جهات مختلفی از جامعه شناسانه گرفته تا ادبی و حتی اسطوره شناسانه پرداخته اند. سه نوع شهر در ارتباط با مفهوم و مقوله ی اسطوره ای شدن ، قابل مطالعه و بررسی هستند : شهری که برمبنای یک اسطوره ساخته شده باشد؛ مانند شهر رم در ایتالیای امروزی، شهری که شهر آرمانی یا اتوپیا نامیده می شود و در فلسفه ایرانی – اسلامی به آن مدینه ی فاضله می گویند و نوع سوم، که مود نظر پژوهش حاضر می باشد، شهری است که از خلال تخیل نویسندگان و در بستر ادبیات به اسطوره تبدیل می شود. جهان مدرن به اسطوره های جدیدی نیاز دارد و اسطوره شهر نیویورک، به عنوان یک اسطوره مدرن، می تواند در این مسیر مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر در راستای توضیح مفهوم اسطوره، تعدادی از نظریات صاحب نظران برجسته در این حوزه را در دو بخش نظریه پردازان اسطوره های کهن و اسطوره های نو مورد توجه قرار داده است. فرضیه پژوهش این است که اسطوره نیویورک از خلال آثار پل استر نویسنده آمریکایی( 1947) به تصویر کشیده شده است. پنج رمان (سه گانه نیویورک، دیوانگی در بروکلین و هیولا) از مجموعه آثار پل استر انتخاب شدند و بر اساس این پنج رمان، شش عنصر تحلیلی در ارتباط با مفهوم شهر استخراج شدند. این شش عنصر می باست به سئوالات زیر پاسخ گویند: - آیا نویسنده توصیف فیزیکی جذاب و خلاقانه ای از شهر نیویورک ارائه کرده است؟ - آیا نویسنده ، شهر و حوادثی که در آن رخ می دهند را به اسطوره تبدیل کرده است یا خیر؟ - آیا شهر کارکردی با اهمیت در ساختار این پنج رمان داشته است؟ روش مورد استفاده ، روش تحلیل محتوای کیفی فیلیپ میرینگ است ومدلی را که توسط جلال ستاری در کتاب اسطوره تهران طرح شده، مبنای کار خود قرار داده است . سه تئوری در حوزه مطالعات شهری برای مقوله بندی و تحلیل عناصر استخراج شده از پنج رمان ، چارچوب نظری کار را تشکیل می دهند: تئوری تقابل شهر و روستای کارل مارکس، پرسه زن(فلانور) والتر بنیامین و نظریه جدال برای فضا از هانری لوفور. نتیجه آن است که آنچه در این پنج رمان تبدیل به اسطوره شده است، شهر نیست بلکه انسان هایی که در تقابل با شهر قرار دارند تبدیل به اسطوره شده اند، انسان هایی که شهر را به عنوان مکانی برای پرسه زدن و جستجوی هویت شان انتخاب کرده اند. واژگان کلیدی: اسطوره، اسطوره های مدرن، شهر، مکان، رمان، مدرنیته، جامعه شناسی ادبیات، پرسه زن، هویت.
    Abstract
    Abstract The City is one of the most important concepts in the field of cultural studies. Different scholars have approached this concept from different sociological, literary and mythical perspectives. There are three types of myth with regards to the city. The third kind of myth in this context, the conceptual basis of this study, is concerned with the city becoming mythical through literary imagination. To introduce the concept of myth, this dissertation glosses over the theories of prominent thinkers concerning ancient and new myths. The hypothesis of this study is that the myth of New York has been portrayed through literary works by Paul Auster (1947-Present). Five novels by Auster (New York Trilogy, Leviathan and The Brooklyn Follies) were chosen. From them, six city-related elements were collected and categorized in order to answer the following questions: Has the author presented an imaginative and interesting description of New York City physically and has the author made the city and its events mythical? The method used is Philipp Mayring’s qualitative content analysis. The model presented by Jalal Sattari in The Myth of Tehran is also employed. Three theories in the field of urban studies are used for categorizing the elements: Karl Marx’s city/countryside opposition, Walter Benjamin’s Flânerie and Henri Lefebvre’s concept of “fighting for space”. The conclusion is that it is not the city that has become mythical in these novels, but rather the people who interact with the city and have chosen it as a place for wandering and searching for their lost identities. Key Terms: Myth, Modern Myths, City, Place, Novel, Modernity, Sociology of Literature, Flâneur, Identity.