ارائه مدل عوامل مؤثر برنیت رفتاری استفاده کارجویان از پورتال کارمندیابی الکترونیک
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45571
- تاریخ دفاع
- ۲۵ مرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- کیا حاجی ابوتراب کاشی
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر تمایل (نیت) رفتاری کارجویان به استفاده از وبسایت کارمندیابی الکترونیک سازمانها است. با کاربرد مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) به عنوان هسته مرکزی پژوهش، و شناسایی متغیرهای ریسک حریم خصوصی درک شده (PPR)، انتظار عملکرد (PE)، خودباوری برنامه کاربردی خاص (ASSE)، و استرس درک شده (PS) به عنوان متغیرهای مستقل بیرونی، مدل پیشنهادی تحقیق شکل گرفته است. به علاوه نقش برداشت کارجو از وبسایت کارمندیابی، و سازمان و تاثیر این دو سازه بر نیت رفتاری کارکنان در کاربرد وبسایت کارمندیابی الکترونیک با استفاده از تئوری علامتدهی تبیین و آزمون شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و براساس روش گردآوری دادهها، تحقیق توصیفی و از نظر روش تجزیه و تحلیل دادهها، از نوع همبستگی و معادلات ساختاری محسوب میگردد. به این منظور، براساس نمونهگیری تصادفی، نمونهای معادل 332 نفر اتخاذ شده است. نتایج تحقیق برخی از ابعاد کلیدیِ پذیرش تکنولوژی کارمندیابی الکترونیک توسط متقاضیان شغل (شامل، سهولت کاربرد درک شده، سودمندی درک شده، انتظار عملکرد، ریسک حریم خصوصی درک شده، خودباوری برنامه کاربردی خاص) را شناسایی کرده است. پژوهش پیش رو، بینشی کلی برای مدیران منابع انسانی سازمانها در استفاده موثر از وبسایت کارمندیابی الکترونیک و استراتژیهایی برای جذب متقاضیان شغل واجدالشرایط را فراهم میکند.
- Abstract
- The purpose of this paper is to examine the job seekers' behavioral intentions for e-recruitment adoption. The proposed model in the study is formed based on using the highly validated Technology Acceptance Model (TAM) as the core research framework, and identifying the variables of Perceived Privacy Risks (PPR), Performance Expectancy (PE), Application Specific Self-Efficacy (ASSE), and the Perceived Stress (PS) as the external variables. Moreover, the influence of job applicants' impression of e-recruitment websites, and the image of hiring organization, on the applicants behavioral intention in using e-recruitment websites, have been assessed and clarified by Signaling Theory. Purpose-wise, the present study is considered to be a field research, with a descriptive nature based on the data collection procedures; Based on the data analysis method, it is a Correlation and Structural Equation one. To this end, using a random sampling procedure, a sample of 332 was chosen. The results of the study identify few key determinants to e-recruitment adoption by job applicants. The paper provides an insight for HR practitioners on the effective use of e-recruitment website and the strategy to attract potential job seekers for employment.