عنوان پایان‌نامه

تبین هویت دینی دانش آموزان و بررسی ارتباط آن با محتوی کتب دین و زندگی



    دانشجو در تاریخ ۱۲ مهر ۱۳۸۵ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تبین هویت دینی دانش آموزان و بررسی ارتباط آن با محتوی کتب دین و زندگی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 33410;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1195ع
    تاریخ دفاع
    ۱۲ مهر ۱۳۸۵
    استاد راهنما
    محمدرضا شرفی جم

    هدف پژوهش حاضر تبیین هویت دینی دانش آموزان و بررسی ارتباط آن با محتوای کتب دین و زندگی مقطع متوسطه بوده است . جهت تبیین مفهوم هویت دینی از دیدگاه اسلام ، با مطالعه منابع و متون اسلامی و تحلیل آنها به موضوعاتی مانند ابعاد هویت دینی ، ویژگیهای ساختاری هویت از نگاه متون اسلامی ، فرایند شکل گیری هویت با تأکید بر متون دینی ، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت ، کارکردهای دین در زمینه هویت ، ابعاد بحران هویت و شاخصه های آن و بررسی شیوه های مواجهه با بحران هویت از نگاه متون اسلامی پرداخته شد . برای بررسی ارتباط هویت دینی با محتوای کتاب دین و زندگی نیز ، با استفاده از روش تحلیل کمّی محتوا ، توزیع فراوانی مفاهیم هویت دینی که شامل 11 مؤلفه : انسان و خدا ، انسان و آخرت ، اولیاء دین ، انسان و دین ، بدن و قوای زیستی ، سیاست وحکومت ، امور اقتصادی ، روابط اجتماعی ، خانواده ، انسان و طبیعت و اخلاق فردی می باشد ، به تفکیک سال های تحصیلی و توزیع فراوانی مفاهیم هویت دینی در کل دوره متوسطه و مقایسه وضعیت توزیع فراوانی هر یک از مؤلفه های یازده گانه هویت دینی در کتب دین و زندگی سه سال دبیرستان استخراج گردید تا مشخص شود محتوای کتابهای دین و زندگی در مقطع متوسطه ، تا چه اندازه ای مؤلفه های هویت دینی را در بر دارد ؟ با توجه به نتایج حاصل از تحقیق مشخص گردید که بیشترین تأکید بر مؤلفه های « اولیاء دین » و ‌« انسان و خدا » و کمترین تأکید بر مؤلفه های « انسان و طبیعت » و « بدن و قوای زیستی » ‌می باشد . در ادامه پژوهش به بیان ضعف های موجود در ارائه مفاهیم هویت دینی در کتب دین و زندگی و لزوم توجه و دقت بیشتر به موارد فوق الذکر تأکید گردید.
    Abstract
    The aim of this research is to explain the religious identity assumed by high school students including reviewing their relationships to contents of religious curriculums and life context at intermediate schools. The current research considers the religious identity concept in the field of Islamic interactions according to the present canonical resources and texts plus analyzing the status of designed topics including perspective of religion identity, characteristics of entity fabric in view of Islamic texts, the formation process of identity with religious focused materials, the factors affect the formation of Islamic entity. Religious functions in line of identity, dimensions of identity crisis and related characters plus methods of challenging the identity crisis with Islamic text focused views. Reviewing the religious identity relationship to contents of religious curriculums and life context under analyzing of quantified contents frequency intervals of religious identity concepts including 11 components as below: Man and Almighty God, Man and Hereafter, Religious leaders, Man and religion , Body and bio-drives, Policy and government, Economical affairs, Social binds, Family , Man and nature plus private morality, therefore the research studies each component individually which reflected in canonical curriculums and life context in three independent levels of intermediate school according to present frequency intervals to compare this frequency of intervals per component so as to find to what extension is the role played by religious curriculums? It is evident that the most powerful components counted as Religious leaders besides man- God and the least stressed components are Man and nature plus body and bio-drives. The weak points for religious identity concepts in religious curriculums and life context are pointed out then by stressing the above norms it is revealed that they deserve more concentration.