طراحی سیستم جامع پشتیبانی مطالعه و کتابخوانی با استفاده از رویکرد مدیریت استراتژیک (مطالعه موردی: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61910
- تاریخ دفاع
- ۲۶ مرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- محمد صادق تراکمه سامانی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- چکیده: یکی از شاخصه های مهم ارزیابی رشد، توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر میزان مطالعه و کتاب خوانی مردم آن مرز و بوم است و کشور ما نیز از گذشته تاکنون با داشتن تمدنی چندهزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی سرآمد دول و ملل دیگر بوده اما متأسفانه آمار و ارقام ارائه شده از سوی مجامع و سازمان های فرهنگی داخلی و خارجی مانند یونسکو در مورد سرانه مطالعه هر ایرانی، برایمان چندان امیدوارکننده نیست و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این وضعیت بارها اظهار گله و ناخشنودی نموده و از مسئولان و ارگان های مختلف خواسته اند که با برنامه ریزی های شایسته، موانع و مشکلات ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه را حل و برطرف کنند تا توجه به کتاب و کتابخوانی با وارد شدن به زندگی مردم به یک سیره و سنت رایج عمومی، همگانی و فراگیر تبدیل شود.(بیانات مقام معظم رهبری در 1375-1387) نبودن یک سیستم جامع و سازوکار منسجم و کارآمد در کشور(خصوصاً دانشگاهها) که پشتیبان امور مطالعه و کتابخوانی منجر به نابسامانی و ضعف شدید در حوزه های زیر ساختی فرهنگی کشور شده است. سطح مطالعه درجامعه یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی محسوب می شود که متاسفانه در کشور ما بسیار پایین است. پژوهشگر معتقد است در کنار کلیه اقدام های زیربنایی و ساختاری در خصوص کتابخوانی و مطالعه ایجاد سیستم پشتیبان برای مطالعه و کتابخوانی یک ضرورت است تا بصورت هدفمند با نگرش "کارکرد گرایانه" برای هر کتاب یک راهکار موثر و مفید برای افزایش مطالعه و کتابخوانی فراهم گردد. در این تحقیق، ایده پژوهشگر بعنوان یک راهکار بررسی و از دو گروه دانشجویان و استادان محترم نظرسنجی گردیدکه بررسی و جمع بندی های لازم با نمودارهای ساده بیان شده و در نهایت چارچوب پیشنهادی نیز ارایه گردیده است.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد