ارائه یک الگو (طرح) برای بکارگیری مدیریت دانش و همچنین پیشنهاد یک ساز و کار (مکانیزم) برای جاری سازی آن در سازمان های تحقیقاتی هوایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45384
- تاریخ دفاع
- ۲۵ مرداد ۱۳۸۹
- دانشجو
- بهرام خدا قلی
- چکیده
- چکیده: امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمانها بیش از پیش پیچیده و به سرعت در حال تغییر است. سازمانهای تحقیقاتی که متولی خلق دانش جدید و نوآوریها می باشند، برای اثربخشی فعالیتهایشان باید درصدد پیاده سازی مدیریت دانش باشند که برای ایجاد ، نگهداری و توسعه قابلیتهای سازمان ضروری است. تاکنون مدلهای زیادی درخصوص مدیریت دانش مطرح شده است که از معروفترین آنها می توان به مدل نوناکا و تاکوچی، مدل سرمایه فکری اسکاندیا ، مدلهای اجتماعی محور( مدل دمارست) ، مدل مدیریت دانش چوو، مدل مارک مک. ال. روی ، مدل پایه های ساختمان دانش اشاره کرد. از آنجایی که این مدلها جنبه کلی داشته و هر یک دارای محاسن و معایب متفاوتی هستند، تهیه الگویی که بتوان درحوزه خاص سازمانهای تحقیقاتی بکار گرفت و تا حد امکان نیز از محاسن سایر مدلها برخوردار بوده و معایب آن نیز نسبت به مدلهای دیگر به حداقل برسد، بسیار ضروری می باشد. بدین منظور ابتدا برای ایجاد یک نگرش کلی، عناصر تشکیل دهنده مدلهای مطرح در زمینه مدیریت دانش بصورت خلاصه در یک جدول جمع آوری شد تا از این طریق، امکان مقایسه و شناخت ابعاد گوناگون مدیریت دانش، برای یکپارچه سازی و بکارگیری بهتر آنها فراهم شود. سپس با بررسی این جدول و از طرفی گفتگو و مصاحبه با افراد خبره در این زمینه ، الگوی مذکور تهیه گردید. این الگو در مجموع هفت حوزه کلی جهت استقرارسیستم مدیریت دانش را در بر می گیرد، که عبارتند از: هدف گذاری، فرهنگ سازی، فناوری ، تولید و تسخیر دانش، پردازش دانش، تثبیت و تشریک دانش، ارزیابی دانش. جهت اعتبارسنجی الگو ، از طریق ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه با خبرگان ، داده های مورد نیاز جمع آوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل این داده ها ، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید.که نتیجه آن تایید الگو بود. پس از تایید الگوی فوقالذکر، برای اینکه این الگو در سازمان مورد نظر، قابل اجرا و پیاده سازی گردد می بایست گامهایی برداشته شود که با مطالعات صورت گرفته و همچنین نظرخواهی از خبرگان از طریق پرسشنامه دوم و جمع بندی نظر آنان ، چهارده گام اساسی برای آن حاصل گردید.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد.