عنوان پایاننامه
ملی گرایی در ادبیات نمایشی ایران (۱۳۰۰۰- ۱۳۲۰ ه- ش)
- رشته تحصیلی
- ادبیات نمایشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8346;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45660
- تاریخ دفاع
- ۲۷ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- محسن زمانی
- چکیده
- کاوش در باب ملی¬گرایی در ادبیات نمایشی ایران، ما را با دو برهه¬ی مشخص در تاریخ یکصدوپنجاه ساله¬ی خود مواجه می¬کند، یکی روزگار پهلوی اول و دیگری دوران جنگ ایران و عراق که در ادبیات نمایشی آن دوران- و حتی تاکنون- با عنوان تئاتر دفاع مقدس آثار زیادی را به خود اختصاص داده است.اما رویکرد کلی این تحقیق، بررسی و شناخت نهضت شعوبیه -به عنوان نخستین جنبش ناسیونالیسم ایرانی- به عنوان مقدمه و آبشخوری تاریخی برای جریان ناسیونالیسم روزگار پهلوی اول است که در ادبیات نمایشی این دوران هم انعکاسی تام وتمام یافته است. نهضت شعوبیه از آن جهت برای این نوشته حایز اهمیت است که نه تنها به نوعی نقطه¬ی آغاز ملی¬گرایی به شکل یک نهضت سازمان¬یافته در این سرزمین است، بلکه آتش زیر خاکستر آن در دوره¬ی پهلوی اول هم، دیگر بار زبانه می¬کشد و در ادبیات نمایشی آن دوران هم جلوه¬گری می¬کند. از طرفی، اشتراکاتی میان نهضت شعوبیه با ناسیونالیسم ظهوریافته در ادبیات نمایشی روزگار رضاشاه نیز وجود دارد. ملی¬گرایی در ادبیات نمایشی این دوره، تا حد زیادی از الگوهای جبهه¬های ادبی و علمی- فرهنگی نهضت شعوبیه الگوبرداری و پیروی کرده است. جامعه¬ی پژوهشی برای این تحقیق شامل شش نمایشنامه¬¬ی جنگ مشرق و مغرب، پروین دختر ساسانی، فردوسی، شب هزارویکم، شب فردوسی و جعفرخان از فرنگ آمده می¬باشد. روش پژوهشی این نوشتار تحلیلی- توصیفی است و از منابع اسنادی- کتابخانه¬ای استفاده شده است.این پژوهش نشان می¬دهد که الگوهای تفکر و مبارزه نهضت شعوبیه- جز در مواردی اندک- شباهت¬های کلانی با الگوهای تفکر و مبارزه¬ی ناسیونالیسم عصر پهلوی اول دارد.
- Abstract
- Searching about Nationalism in dramatic literature of Iran, cause us to consider two special eras in the one hundred and fifty year old dramatic history of Iran: First Pahlavi and the time of war between Iran and Iraq which has allocated a lot of artistic works under the name of Defa’e Moghadas to itself. But the main aspect of this research is introducing and surveying Sho’bie Movement – the first Iranian Nationalism movement – as the historical prelude of nationalism in First Pahlavi era in which has been represented the effects of the first movement. While Sho’bie is the first organized movement in this country but also effective in the dramatic literature of First Pahlavi, it is so significant for this research. Also both of them have many things in common. It seems that nationalism in dramatic literature of First pahlavi has mostly followed the patterns of literary and cultural- scientific wings of Sho’bie movement. This research is based on studying and analyzing six dramas: War between east and west, Parvin; Sassanid daughter, Ferdosi, The one thousand and first night, Night of Ferdosi and Jafar Khan has come from a foreign country. The style of searching is analytic-descriptive and library-documentary sources have been used. Many considerable similarities between the patterns of thought and campaign in Sho’bie and the patterns of thought and campaign in First Pahlavi era will be represented in this research.