عنوان پایان‌نامه

ملی گرایی در ادبیات نمایشی ایران (۱۳۰۰۰- ۱۳۲۰ ه- ش)



    دانشجو در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ملی گرایی در ادبیات نمایشی ایران (۱۳۰۰۰- ۱۳۲۰ ه- ش)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادبیات‌ نمایشی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8346;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45660
    تاریخ دفاع
    ۲۷ تیر ۱۳۸۹
    دانشجو
    محسن زمانی

    کاوش در باب ملی¬گرایی در ادبیات نمایشی ایران، ما را با دو برهه¬ی مشخص در تاریخ ‏یکصدوپنجاه ساله¬ی خود مواجه می¬کند، یکی روزگار پهلوی اول و دیگری دوران جنگ ایران و عراق که در ‏ادبیات نمایشی آن دوران- و حتی تاکنون- با عنوان تئاتر دفاع مقدس آثار زیادی را به خود اختصاص داده ‏است.اما رویکرد کلی این تحقیق، بررسی و شناخت نهضت شعوبیه -به عنوان نخستین جنبش ناسیونالیسم ‏ایرانی- به عنوان مقدمه و آبشخوری تاریخی برای جریان ناسیونالیسم روزگار پهلوی اول است که در ‏ادبیات نمایشی این دوران هم انعکاسی تام وتمام یافته است. نهضت شعوبیه از آن جهت برای این نوشته ‏حایز اهمیت است که نه تنها به نوعی نقطه¬ی آغاز ملی¬گرایی به شکل یک نهضت سازمان¬یافته در این ‏سرزمین است، بلکه آتش زیر خاکستر آن در دوره¬ی پهلوی اول هم، دیگر بار زبانه می¬کشد و در ادبیات ‏نمایشی آن دوران هم جلوه¬گری می¬کند. از طرفی، اشتراکاتی میان نهضت شعوبیه با ناسیونالیسم ‏ظهوریافته در ادبیات نمایشی روزگار رضاشاه نیز وجود دارد. ملی¬گرایی در ادبیات نمایشی این دوره، تا حد ‏زیادی از الگوهای جبهه¬های ادبی و علمی- فرهنگی نهضت شعوبیه الگوبرداری و پیروی کرده است. ‏جامعه¬ی پژوهشی برای این تحقیق شامل شش نمایشنامه¬¬ی جنگ مشرق و مغرب، پروین دختر ساسانی، ‏فردوسی، شب هزارویکم، شب فردوسی و جعفرخان از فرنگ آمده می¬باشد. روش پژوهشی این نوشتار ‏تحلیلی- توصیفی است و از منابع اسنادی- کتابخانه¬ای استفاده شده است.این پژوهش نشان می¬دهد که ‏الگوهای تفکر و مبارزه نهضت شعوبیه- جز در مواردی اندک- شباهت¬های کلانی با الگوهای تفکر و ‏مبارزه¬ی ناسیونالیسم عصر پهلوی اول دارد. ‏
    Abstract
    Searching about Nationalism in dramatic literature of Iran, cause us to consider two ‎special eras in the one hundred and fifty year old dramatic history of Iran: First Pahlavi ‎and the time of war between Iran and Iraq which has allocated a lot of artistic works ‎under the name of Defa’e Moghadas to itself. But the main aspect of this research is ‎introducing and surveying Sho’bie Movement – the first Iranian Nationalism movement – ‎as the historical prelude of nationalism in First Pahlavi era in which has‏ ‏been represented ‎the effects of the first movement. While Sho’bie is the first organized movement in this ‎country but also effective in the dramatic literature of First Pahlavi, it is so significant for ‎this research. Also both of them have many things in common. It seems that nationalism ‎in dramatic literature of First pahlavi has mostly followed the patterns of literary and ‎cultural- scientific wings of Sho’bie movement. This research is based on studying and ‎analyzing six dramas: War between east and west, Parvin; Sassanid daughter, Ferdosi, ‎The one thousand and first night, Night of Ferdosi and Jafar Khan has come from a ‎foreign country. The style of searching is analytic-descriptive and library-documentary ‎sources have been used. Many considerable similarities between the patterns of thought ‎and campaign in Sho’bie and the patterns of thought and campaign in First Pahlavi era ‎will be represented in this research. ‎