عنوان پایان‌نامه

نقش عکس در تکوین هویت دوره قاجار



    دانشجو در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش عکس در تکوین هویت دوره قاجار" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46279
    تاریخ دفاع
    ۲۷ تیر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    اعظم راودراد

    نقش عکس در زندگی روزمره غیر قابل انکار است. چنان تصاویر با زندگی آمیخته اند که به نظر می رسید بدون عکسی از خود، در زندگی اجتماعی غیر قابل شناسایی و فاقد هویت باشیم. عکاسی از ابتدا اختراع خود به دلیل بی واسطه و علمی بودنش با سیاقی سندگونه مطرح شد. شاید بتوان گفت که عرضه واقعیت از مهمترین مشخصه های عکاسی است و به همین دلیل می تواند ابزاری برای تحلیل و بررسی باشد، چرا که تجربه ی مستقیم و دست اول از طبیعت و جامعه و افراد است. با بررسی عکسهای دوره زمانی خاص می توان علی رغم اسلوب های هنری زمان مذکور به عادات و آداب اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... مردم آن عصر پی برد، چرا که شاید عکس در مقایسه با رسانه هایی چون نقاشی گویا تر و مستند تر است. رساله حاضر با عنوان «نقش عکس در تکوین هویت دوره قاجار» با استفاده از رویکرد بازتاب و نظریه ی آینه و همین طور روش تحلیل تفسیری هلسینگر و تحلیل متنی رولان بارت، به بررسی و شناسایی هویت اجتماعی دوره قاجار از روی عکسهای به جا مانده از آن دوران می پردازد. این رساله به آن مقطع زمانی از دوره قاجار می پردازد که بیشترین تأثیر را بر تحکیم هویت ایران داشته است که آن دوره، دهه آخر دوره قاجار می باشد. خصیصه ی بی همتای عکاسی عصر مشروطه خود جوش بودن آن و در معرض دید قرار گرفتن عکس ها بدون پیروی از یک دستورالعمل خاص بود؛ برخلاف اتفاقی که در سالیان بعد افتاد و تا امروز ادامه دارد. قدرت واقعیت عریان تحولات ناگهانی که در این عکس ها به تصویر کشیده شده بستگی به بیننده اش داشت و در نتیجه تأثیرشان بر هویت ملی ایرانی در آن مقطع بسیار سرراست و مستقیم بود، به طوری که عکس های پرتره بازیگران نهضت به صورت پرتره «ایران و ایرانیان» در آمد. عکس ها فقط و فقط مظهر و نماد این دو واژه بودند و بس. واژه های کلیدی: هویت، عکس ، انقلاب، مشروطه