عنوان پایان‌نامه

مدلی برای سنجش همراستایی استراتژی کسب و کار وفرایتد اصلی یک شرکت



    دانشجو در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مدلی برای سنجش همراستایی استراتژی کسب و کار وفرایتد اصلی یک شرکت" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    MBA
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1778;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45294;کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 1778;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45294
    تاریخ دفاع
    ۱۱ مرداد ۱۳۸۹

    هر سیستم یا موجودیت هدفمند دیگری برای محقق کردن اهدافش نیازمند آن است که اجزا و عناصر گوناگون تشکیل دهنده اش نه تنها در هماهنگی با یکدیگیر بلکه همسوی با یکدیگر و با اهداف سیستم به فعالیت خود ادامه دهند تا برآیند این تلاش ها و فعالیت ها کل سیستم را به جلو رانده و مقاصدش را برآورده سازد. یکی از مؤلفه های یک سازمان، به عنوان یک سیستم متشکل از اجزاء و عناصر متفاوت، یا کسب وکار فرآیندهای آن سازمان یا کسب وکار است. فرآیندها مجموعه فعالیت هایی هستند که بر روی ورودی ها انجام میشوند تا آنها را به محصولات و خدماتی تبدیل کنند که برای مشتری یا مصرف کننده دارای ارزش افزوده باشند. برای آنکه کسب وکاری عملکرد اثربخشی داشته باشد و به اهدافش دست یابد، باید فرآیندهای آن با استراتژی اش همراستا بوده و آن را پشتیبانی کنند. در این تحقیق تلاش شده تا الگویی برای ارزیابی همراستایی بین استراتژی کسب وکار و فرآیندهای کسب وکار توسعه داده شود. بدین منظور بر اساس روش تحقیق تئوری داده بنیاد و بر پایه داده های جع آوری شده در یازده شرکت ایرانی مدلی توسعه داده شده که الگویی از همراستایی میان استراتژی و فرآیند را نمایش میدهد. یافته های این تحقیق حاکی از این است که شرکت های پیش بین، سعی در توسعه بازار و افزایش فرصت ها، و نیز در دست گرفتن نبض بازار دارند. آنها در صنعت خود پیشتاز هستند و نیز به رقابت پذیری در داخل و خارج از کشور اهمیت میدهند. شرکت های تحلیلگر به کارایی تولید در عین حفظ انعطاف پذیری توجه میکنند و بدون استثنا دست به یکپارچه سازی رو به عقب میزنند. در مدافع ها عدم تمایل چندان به توسعه بازار دیده میشود، ولی در عین حال سعی در تکمیل سبد کالایشان برای عرضه به پایگاه مشتریانشان دارند. در این شرکت ها تمرکز مدیریتی در بالای هرم سازمانی قرار دارد. بنابراین همانطور که مایلز و اسنو بیان میکنند شرکت های تحلیلگر از لحاظ خصوصیات وسط طیفی قرار دارند که شرکت های پیش بین و مدافع دو سر آن هستند.
    Abstract
    Any system or other purposeful entity, in order to realize its goals, needs its components and elements to perform not only in coordination but also in alignment with one another and with the goals of the system so that the result of these efforts and actions would push the entire system forward and achieve its objectives. One of the aspects of an organization or business, as a system, is its business processes. A business process is a set of activities that take inputs and turn them into a product or service that has value for the customer. For a business to have an effective performance and reach its goals, processes must be aligned with and support the strategy. The aim of this research has been to develop a model or pattern for the assessment of alignment between business strategy and business processes. For this purpose, using the Grounded Theory methodology and based on the data gathered from eleven Iranian businesses, a model has been developed that illustrates a pattern of alignment between strategy and processes. Findings of this research indicate that companies which fit into Miles and Snow’s Prospector category try to expand their market and opportunities, and to control the market. They are pioneers in their industries and embrace competition in domestic and foreign markets. Analyzer businesses value productivity while maintaining flexibility and commit backward integration with no exception. Defenders on the other hand, are reluctant to market development, but at the same time, try to offer their customer base a wide range of products to cover their needs. In these companies authority is focused in the top of the hierarchy. So as Miles and Snow predict, Analyzers are in the middle of a spectrum that has Prospectors and Defenders on its two ends.