عنوان پایان‌نامه

تحلیل روند تغییرات کالبدی - فضائی ناشی از استقرار ایستگاههای مترو با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD)



    دانشجو در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تحلیل روند تغییرات کالبدی - فضائی ناشی از استقرار ایستگاههای مترو با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD)" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8266;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45227
    تاریخ دفاع
    ۲۶ تیر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    فرشاد نوریان

    از زمانی که دیدگاه سیستمی و جامع نگر به عرصه علمی و عملی شهرسازی وارد گشت و موضوع محدودیت منابع اعم از مالی، انسانی، زمان و ... رنگ جدی در زندگی دنیای امروز به خود گرفت، نظریات جامعی برای استفاده بهینه از منابع وجلوگیری از اتلاف آنها در سایه مفهوم وسیع پایداری مطرح گردیدند و از آن پس برنامه ریزی تک بعدی برای عناصر و زیر سیستمهای شهری جای خود را به برنامه ریزی های یکپارچه ای دادند که تمامی عناصر دخیل و ارتباطات چند سویه آنها را در یک سیستم شهری یا حتی در مقیاسی کوچکتر مد نظر قرار می داد. حمل و نقل و کاربری اراضی از مهمترین این زیر سیستمها هستند که برای دستیابی به کارایی و بهینگی هر کدام، نظریات متعددی چون نوشهرسازی، رشد هوشمندانه و توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی در سالهای اخیر پیرامون انجام برنامه ریزی یکپارچه برای آنها ارائه شده است. این تحقیق با بررسی مسئله تاثیرات حمل و نقل عمومی (مترو) بر کاربری اراضی و برعکس در محدوده بلافصل ایستگاه متروی صادقیه به عنوان نمونه موردی و مطالعه در جزییات این تغییرات، به وسیله استخراج الگو و روند تغییرات کالبدی-فضایی صورت گرفته در این محدوده و استفاده از قواعد اصول و راهکارهای تئوری توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی به عنوان رویکرد منتخب خود - که از انعطاف و جنبه های اجرایی بهتری نسبت به نظریات دیگر برخوردار است- راه حل و راهبردهایی ارائه نموده است و با ساماندهی فضا و دستیابی به الگویی نظام مند برای محدوده گامی عملی در راستای افزایش کارایی حمل و نقل عمومی، بهبود شرایط فیزیکی و کالبدی محدوده و ... برداشته است. این پژوهش برای دستیابی به اهداف خود از روش های«کتابخانه ای» و «توصیفی» و همچنین روش «تحلیلی» برای مطالعه و انجام پژوهش بهره گرفته است. در واقع روش کتابخانه ای در مروری بر ادبیات جهانی، روش توصیفی در ارائه شناخت از محدوده مورد مطالعه و منطقه فرادست آن، و روشهای تحلیلی )استفاده از GIS و جداول SWOT بر اساس مطالعات میدانی) در تجزیه وتحلیل ویژگیهای محدوده مورد بررسی استفاده شده است. از مهمترین یافته های این پایان نامه می توان به موارد زیر اشاره کرد: - اثبات موضوع پیوستگی حمل و نقل و کاربری اراضی و ارتباط متقابل آنها با هم بر اساس اطلاعات بدست آمده در محدوده مورد مطالعه (منطبق بر نظریات ارائه شده در مبانی نظری) - ارائه پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای برنامه ریزی در محدوده مورد مطالعه و همچنین الگوی کاربری اراضی به منظور بهره بردای از پتانسیل های محیطی در راستای نظام مند ساختن تغییرات و ایجاد شرایط بهینه
    Abstract
    Since systematic and comprehensive approaches have entered into scientific and practical realm of urban planning and due to significance of responsible use of resources such as financial and human resources in modern life because of their limitation, theories have been proposed under the extensive meaning of sustainability as a powerful way of preventing depletion of valuable resources. Since then, old planning methods have been replaced with integrated planning method which has focused on considering all elements of an urban system. Transportation and Land use as the most important subsystems of an urban system have focused on different theories, such as Smart Growth, New Urbanism and Transit-Oriented Development which have been introduced for achieving efficiency through an integrated planning. Surveying the influence of public transportation (Metro) on Land use and vice versa in the vicinity of Sadeghieh metro station and studying the details of it to find out the trend and the pattern of Physical-Spatial alterations in this vicinity was the main target of this research. Then through this study and by the use of Transit-Oriented Development principles, this research tried to propose some strategies and policies due to reach a land use and transportation plan for its case study to increase the efficiency of public transportation and utilization of land use and other spatial factors in Sadeghieh vicinity. This Study applied the analytical and descriptive research methods to reach its targets. In fact this research tried to find the most relative and proper principles for its subject by literature review, and to make a transparent perception from the case study characteristics by using a descriptive method and finally analyzing those characteristics through an analytical research method such as GIS and SWOT tables based on field study in order to achieve these results: - Proving the integrity of land use and transportation and also their interaction based on studies in the Sadeghieh vicinity - Proposing some solutions (strategies and Policies) proper to case study