عنوان پایاننامه
بررسی شخصیت پردازی در تک پیکره های رضا عباسی
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45835
- تاریخ دفاع
- ۳۰ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- ساره جهانشاهی
- چکیده
- رضا عباسی از جمله نگارگران شناخته شده در دوران صفوی است که تعداد زیادی تکپیکره از او باقی مانده و علیرغم مباحث زیادی که در خصوص شخصیت واقعی خود او درگرفته، شخصیتپردازی در آثار او که نقطه عطفی در آثار نگارگران ایرانی است، چندان مورد توجه و پژوهش نبوده است. آنچه در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته، توجه به شکل ظاهر پیکرهها برای پی بردن به شخصیت و شناخت ویژگیهای اخلاقی و روحیات تکپیکرههای رضا عباسی است. بخش نخست این پژوهش به شناخت ویژگیهای فرهنگی و هنری دوران صفوی و دوران زندگی رضا عباسی اختصاص یافته است. واکاوی اوضاع سیاسی و اجتماعی و تأثیر آن بر فرهنگ و هنر از موضوعات این فصل است. در فصل دوم به ویژگیهایی پرداخته شده که به آرامی در نگارگری ایران ظهور مییابند و به تدریج به ویژگیهایی تثبیت شده تبدیل میشوند. در فصل سوم تعدادی از آثار هنرمندان شاخص که در موضوع تکپیکرهها به خلق اثر پرداختهاند، مورد بررسی قرار گرفته است. بدون شک این بررسی در جهت شناخت بهتر آثار تکپیکرهای رضا عباسی مؤثر خواهد بود زیرا نمیتوان از تأثیر هنرمندان پیشکسوت بر رضا عباسی غافل بود. بخش دوم به واکاوی زندگی رضا عباسی و شخصیتپردازی در پیکرههای او اختصاص یافته است. در فصل اول نظریات کارشناسان مختلف در مورد هنرمندان همنام با رضا که همدوره با او زندگی میکرده اند، همچنین سالیان زندگی رضا عباسی و علایق او بر اساس منابع محدودی که در این زمینه در دست است، پرداخته شده است. در فصل دوم چگونگی شخصیتپردازی در هنر نقاشی به اختصار مورد بررسی قرار گرفته و در فصل سوم بررسی شخصیتپردازی در تکپیکرههای رضا عباسی بر دو اساس صورت گرفته است: شباهتهای فیزیکی پیکرهها و شباهت در عناصر و کیفیات تجسمی. با بررسی شخصیتپردازی تکپیکرههای این هنرمند، سه گروه قابل شناسایی است: یک گروه را زنان و مردان جوان تشکیل میدهند، گروه دیگر شامل پیکرههای میانسال و کهنسال دراویش است و در نهایت سومین گروه به پیکرههایی تعلق گرفته که در هیچیک از دو گروه قبلی جای ندارند. قرار دادن پیکرهها در هریک از این گروهها به دلیل ویژگیهای مشترکی است که پیکرههای هرگروه با یکدیگر دارند؛ ویژگیهایی از قبیل حالت چهره، چگونگی اندام، فضاسازی یکسان و مواردی از این قبیل.
- Abstract
- Reza Abbasi is one of the most well-known painters of the Safavid era from whom a lot of statues have remained, and despite the debates broken out over his personality, character development in his works, which are truly taken as turning points in Iranian Panting, has been neglected, and not investigated so much. In this research, we have studied the appearance of his statues for the sake of understanding the character and recognizing the moral characteristics and the moods of the statues. The first part of this research deals with the recognizing the cultural and artistic characteristics of the Safavid era and Reza Abbasi's lifetime. An analysis of the political and social conditions is dealt with in this chapter. In the second chapter, those characteristics are studied which gradually appear in Iranian Painting, and little by little, are changed into some stabilized characteristics. In the third chapter, some of the works of some outstanding artists, who have been well-known in creating statues, are studied. No doubt, this study will be helpful, for it can help us to understand those works of Reza Abbasi's which are in the form of so-called mono-statue. This is so because these veteran artists had an evitable effect on Reza Abbasi. The second part is devoted to an analysis of Reza Abbasi's life and the character development in his statues. In the first chapter, the opinions of different experts about those contemporary artists bearing the same name of Reza, as well as his lifetime and interests are dealt with, though it must be admitted that the sources at hand about these fields are so rare. In the second chapter, the how of character development in painting is briefly dealt with. In the third chapter the study of character development in Reza Abbasi's statues is accomplished through two criteria: the physical resemblances of the ststues, and the resemblance of the elements and visual qualities. A study of character development in Reza Abbasi's statues has rev