عنوان پایان‌نامه

بررسی گرایشهای نوین در نقاشی معاصر ایران (از ۱۳۶۰ تاکنون)



    دانشجو در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی گرایشهای نوین در نقاشی معاصر ایران (از ۱۳۶۰ تاکنون)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نقاشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 48291
    تاریخ دفاع
    ۱۶ تیر ۱۳۸۹
    استاد راهنما
    مصطفی گودرزی

    چکیده: وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و پس از آن جنگ تحمیلی، سرآغاز تحولی عمیق در عرصه سیاسی و اجتماعی و همچنین زمینه های فرهنگی و هنری شد. اگر چه در زمان فعلی ارائه تصویری قطعی از نقاشی چند دهه‎ی اخیرایران امکان پذیر نیست، اما برای نتیجه گیری های نزدیک به واقعیت در آینده از مکتوب کردن سیر تحولات پر سرعت آن در زمان حال، بی نیاز نیستیم. در این بررسی با عنوان «گرایش‎های نوین در نقاشی معاصرایران از دهه‎ی 70 تا کنون»، واژه‎ی «گرایش» به معنی تمایل گروهی از نقاشان به تعدادی از سبک ها و شیوه هایی، که در تاریخ هنر غرب تعریف معینی دارند، در نظر گرفته شده است و تلاش شده تا معلوم شود نقاشان ایرانی در چند دهه‎ی گذشته بیشتر به کدام سبک ها تمایل نشان داده اند و چگونه از آنها الگو گرفته اند. برای این کار علاوه بر رخداد انقلاب و جنگ، چند عامل که به طور ضمنی بر روند شکل گیری این گرایش‎ها تاثیر گذار بوده اند، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته اند. عواملی مانند: تمرکز به مباحثی چون تهاجم فرهنگی و هویت طلبی، آموزش هنر و رویکرد نسل جوان به رشته های هنری، مدیریت دولتی و سیاست گذاری آن درباره هنر رسمی کشور و نیز برگزاری دوسالانه های ملی و بین المللی، فعالیت و مدیریت گالری ها، موزه هنرهای معاصر، فرهنگستان هنر ایران و دیگر مراکز هنری، گسترش روابط برون مرزی و مورد توجه قرار گرفتن خاور میانه و به ویژه ایران از سوی کشورهای غربی و توجه بی سابقه به اقتصاد هنر. پس از آن گرایش‎های هنری به چند دسته کلی تقسیم شده و با ارائه‎ی توضیحی درباره خاستگاه اولیه هر سبک، نحوه ورود وکیفیت بکار گیری آن از سوی نقاشان ایرانی مورد بحث قرار گرفته است. گاه این سبک ها در هنگام ورود به مرزهای فرهنگی و هنری ایران، از نظر ساختار و صورت تغییراتی کرده تا بتوانند به واسطه ترکیب با ارزش های دینی و ملی کشور با سلیقه مخاطبان شان هماهنگ شوند. تلاش شده تا با ارایه ی تصاویری از آثار هنرمندان چگونگی این ترکیب و کیفیت بکار گیری سبک های یاد شده بهتر دیده و بررسی شود. واژگان کلیدی: نقاشی پس از انقلاب اسلامی، سبک، گرایش‎های دهه‎ی 1370 تا 1390
    Abstract
    Abstract Occurrence of Iranian Islamic revolution at 1979 and also the Iranian – Iraqis war played role as out breaking detailed changes within political, social, cultural, and artistic fields. Although it is currently impossible to present an absolute image from Iranian painting within the recently passed decades, however, aiming to achieve a to some extent realistic conclusion, we are not presently immune from attempt to write and document its associated rapid changes. Within the present research study under topic of (the modern intendancies in contemporary Iranian painting since decade 1990 till now), the term intendancy refers to concern of a group of painters regarding some styles and approaches that have certain definition in the western art history. Moreover, attempt was conducted to response this question that Iranian painters showed intendancy to which style and also how have inspired patterns from them. With purpose of such a matter in addition to occurrence of the revolution and war, some other factors that have implicitly influenced on the formation process of such intendancies were selected and considered. These factors included focus on the discussions including cultural offence, seeking for identity, education of art, attraction by the youth generation to the artistic disciplines, the governmental administration and influence of its policy making on formally artistic affairs, holding the nationally and internationally biannual exhibitions, operation and management of the galleries, museum of Contemporary Arts, the Iranian art academy, and other artistic organs, development of on broad relationship, bringing in attention Middle East and particularly Iran by the western countries and specially an unprecedented focus on the economics of art. Following the above mentioned discussions, the artistic intendancies were classified to some basic categories each style, approach and the quality of application of that by the Iranian painters were discussed. So