عنوان پایاننامه
بررسی نقاشی نابینایان
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45855
- تاریخ دفاع
- ۰۹ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- فاطمه شاه علی
- چکیده
- این تحقیق که پیرامون نقاشی نابینایان می باشد طی پنج فصل مورد کاوش قرار گرفته است: فصل اول به مفهوم نابینایی، تعاریف و طبقهبندی متفاوتی که از آن وجود دارد که نشان دهند? توانایی فرد در استفاده از باقیماند? بینایی و ادراک او از نور و دنیای اطراف اوست نگاهی دارد. فصل دوم کمبود و ضعف زمینه بصری و تجسم فضایی (درک سه بعُدی) نابینایان را بررسی میکند؛ آیا با فقدان تجرب? دیداری انسان قادر به درک فضا و تجرب? حالت فضایی هست و آیا درک لمسی میتواند جایگزینی برای درک بینایی (مانند رنگ) باشد؟ اهمیت سن در شروع ضایعه نابینایی و شدت آن بر رشد ادراکی فرد در شناخت دنیای اطراف چه میزان تاثیرگذار است؟ در فصل سوم منحصراً نقش تصویرسازی ذهنی در نقاشی و تصویرسازی ذهنی نابینایان که متکی به حس شنیداری و لامسه است مورد بررسی قرار میگیرد. آیا نابینایی تاثیری بر تصویرسازی ذهنی دارد؟ در فصل چهار نقاشی به عنوان درمانی برای بهبود تصویر سازی ذهنی نابینایان معرفی شده و در مورد اینکه این درمان چطور میتواند اثرگذار باشد و راهکارهایی در زمینه نقاشی نابینایان بحث شده است. فصل پنجم انعکاس کار پژوهشی میدانی (مصاحبه و کار عملی) در دو مجتمع نابینایان است و همین طور شرح حال چند هنرمند نابینا و دارای نقص بینایی به عنوان ضمیمه آورده شده است. مجموع مطالب ارائه شده میتواند گامی باشد در مسیری طولانی برای شناخت دنیای تاریک نابینایان که در کنار ما زندگی میکنند و اطلاعات خود را دربار? رنگ، فضا و دنیای اطراف از راه کلامی و شنیداری میآموزند و به مرور زمان به آن شکل میدهند. نقاشی به عنوان تجربهایی مشترک میتواند به هر دو گروه بینا و نابینا فرصت تجرب? کمیابی بدهد که به نشانهها و ذهنیات یکدیگر دست بیابند و دنیای بصری نابی را بیافریند.
- Abstract
- Abstract: In the present research study the main focus on is painting by blind people and it includes five chapters: Chapter one includes a glance to concepts of blindness, various definition and classification regarding to blindness that indicate ability of person in application of remaining of his/her sight, understanding about light and about his/her world. In chapter two, lack or weakness of sight field and spatial imagination (three-dimensional understanding) in the blind people are considered. Are the people without any experience of seeing able to understand the space and experience of the spatial condition? Could the touch understanding be a replacement instead of the vision understanding? How much does age effect on inception of blindness abnormalities and how much effective is its severity on the individual understanding about the around world? In chapter three, exclusively role of the subjective imagination in painting and especially its role in the blind people that are dependant on hearing and touching are considered. Does being blind has any kind of effect on blind objective people imagination? Within chapter four pating thrapy is introduced as an effective treatment with purpose of improvement in the subjective imagination in the blind people. Some approaches are introduced in context of painting by blind people. Chapter five totally was allocated to the field research study (interview and practice) within two blindness complex. Additionally, some stories were reported about some blind painters doing considerable artistic activities. A collectively Attention to the matters provided by the research can play role as a step through a long way in path of recognition the dark world of the blind people that live accompanied with us and to learn their familiarity with the colors, spaces, and the around world by means of speaking and 135 listening and also the way that also the way that they gradually they are adapted with form t