عنوان پایاننامه
خلاقیت در طراحی نشانه
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 46023
- تاریخ دفاع
- ۰۷ تیر ۱۳۸۹
- دانشجو
- عبدالرضا اثنی عشری
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- چکیده با رشد روزافزون انواع نشانهها در فرآیند برندسازی در عرصههای متفاوت جامعه، بر اهمیت این اثر گرافیکی کوچک واقف میشویم. رویکردهای غیر حرفه ای باعث رشد چشمگیر نشانه هایی است که به بافت بصری این حوزه آسیب رسانده است. لزوم تازگی و طراوت در رفتارهای گرافیکی منوط به خلاقیت است؛ لذا حضور خلاقیت بیش از پیش در این رشتهی هنری احساس میشود. این پژوهش با رهیافت میان رشتهای به مسئلهی خلاقیت در طراحی نشانه میپردازد. لذا برای رسیدن به معرفت و بینش کافی نسبت به تمام ابعاد نشانه، و بالابردن خلاقیت ذهنی و اجرایی طراح، در پروسه چند مرحلهای طراحی نشانه، به بسط موضوع و مطالعه نشانه در حوزه نشانهشناسی، گرافیک، خلاقیت، ارتباطات و ارزیابی پرداخته؛ و در این میان به ارائه شگردها و راهکارهایی برای طراحی نشانه، پرورش خلاقیت، انگیزش بصری و ارزیابی نشانه اقدام می نماید.
- Abstract
- The ever-increasing proliferation of logo types in the art of branding in miscellaneous areas transparently indicates the significance of this minute graphic production in the society. Yet, the unprofessional approaches implemented so far have resulted in the considerable growth of a variety of logos that has impaired the standard visual texture in this area. The freshness and vivacity required in graphical achievements depends on creativity; therefore, the presence of creativity in this artistic area is demanded even more than ever. This study analyzes the issue of creativity in logo designing with an interdisciplinary approach. Therefore, in order to convey adequate insight and knowledge in all aspects of logo and increase the perceptual and practical creativity of the designer in the multiphase process of logo designing, it illustrates the issue in relation to various areas including semiotics, graphics, creativity, visual communications, and artistic assessment. Thereby, it proposes various methods and techniques for logo designing, reinforcement of creativity, visual perception and stimulation, and the assessment of logo. Keywords: sign, semiotics, creativity, logo, logo designing, graphics, visual communications, artistic assessment