عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیرات خصوصیات فردی بر روند انتشار اطلاعات و رفتارها در شبکه های اجتماعی



    دانشجو در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیرات خصوصیات فردی بر روند انتشار اطلاعات و رفتارها در شبکه های اجتماعی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 45137;کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: E 1738
    تاریخ دفاع
    ۲۱ تیر ۱۳۸۹
    دانشجو
    محمد افشار
    استاد راهنما
    مسعود اسدپور

    شکل‌گیری افکار و انتشار نوآوری بدلیل کاربرد‌هایی که در حوزه علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد و با توجه به گسترش استفاده از شبکه‌ی جهانی اینترنت، در دهه‌ی اخیر مورد توجه بسیار قرار گرفته است. ابتدایی‌ترین روش در شکل‌گیری افکار استفاده از تاثیرگذارترین افراد در جامعه، رهبران فکری یا بازیگران کلیدی است. اما غالباً نمی‌توان بسادگی به رهبران فکری دسترسی داشت یا از آن‌ها برای انتشار عقیده یا اطلاعات دلخواه استفاده نمود. در چنین حالتی «عامل‌های آگاه» می‌توانند نقشی بسیار اساسی را بر عهده گیرند. عامل‌های آگاه، افرادی عادی و غیر قابل تمایز از دیگر افراد جامعه هستند که بطور هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر خصوصیات فردی بر روند انتشار اطلاعات و رفتار‌ها در شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر عامل‌های آگاه می‌باشد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد عامل‌های آگاه می‌توانند از طریق ارتباطات انفرادی با دیگر افراد جامعه، بتدریج عقیده‌ی غالب در جامعه را به سمت و سوی مورد نظر خود تغییر دهند. بدین منظور آن‌ها باید هماهنگ با جماعت شده؛ اما در حین تعامل، بتدریج و به نحوی هماهنگ، عقیده‌ی خود را به سمت مورد نظر نزدیک کنند. در این تحقیق یک مدل محاسباتی برای شکل‌گیری افکار با استفاده از عامل‌های آگاه بر مبنای مدل «اعتماد محدود» ارائه شده است. تاثیر عوامل مختلف مانند جمعیت عامل‌های آگاه،‌ خصوصیات فردی آن‌ها و ساختار شبکه‌ی اجتماعی بررسی شده‌اند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که در کنترل عقیده‌ی جامعه، عامل‌های آگاهی که منعطف‌ترند و روحیه اجتماعی دارند، بسیار موثر‌تر از عامل‌های آگاه خودخواه و متعصب یا عامل‌های تندرو هستند.
    Abstract
    Opinion formation and innovation diffusion have gained lots of attention in the last decade due to its application in social and political science. Control of the diffusion process usually takes place using the most influential people in the society, called opinion leaders or key players. But the opinion leaders can hardly be accessed or hired for spreading the desired opinion or information. This is where informed agents can play a key role. Informed agents are common people, not distinguishable from the other members of the society that act in coordination. In this research we show that informed agents are able to gradually shift the public opinion toward a desired goal through microscopic interactions. In order to do so they pretend to have an opinion similar to others, but while interacting with them, gradually and intentionally change their opinion toward the desired direction. In this paper a computational model for opinion formation by the informed agents based on the bounded confidence model is proposed. The effects of different parameter settings including population size of the informed agents, their personal characteristics, and network structure, are investigated. The results show that social and open-minded informed agents are more efficient than selfish or closed-minded agents in control of the public opinion. Keywords: Social networks, Informed agents, Innovation diffusion, Bounded confidence, Opinion dynamics, Opinion formation